Politieke partijen aan de hand van cijfers: GroenLinks met bondgenoten richting verkiezingen

Grafiek door: Samuel Groenewoud

Hier lees je elke week een artikel over een politieke partij aan de hand van peilingen door de jaren heen.

In 2017 stapte Jesse Klaver uit de onderhandelingen van de formatie. Dit nadat GroenLinks het niet eens kon worden op het punt migratie. Nu gaat GroenLinks er alles aan doen om met een linkse bondgenoot aan de formatietafel te komen.

Zetel verlies

Voor GroenLinks pakte de val van het kabinet in 2012 zeer nadelig uit. De partij had namelijk 10 zetels behaald bij de verkiezingen in 2010. Twee jaar later toen de verkiezingen opnieuw werden gehouden wist GroenLinks nog maar 4 zetels te behalen. Eén van de beschikbare zetels ging naar Jesse Klaver die in 2010 zijn debuut had gemaakt in de tweede kamer.

Jongste fractievoorzitter

In 2015 werd Klaver fractievoorzitter van GroenLinks hij was op dat moment 29 jaar en daarmee vestigde hij een record. Hij was de jongste fractievoorzitter van een partij ooit. Dit record is tot op de dag van vandaag niet verbroken. Je ziet op het moment dat Klaver fractievoorzitter werd de peilingen omhoog gaan voor GroenLinks.

Verkiezingen 2017

De partij weet 14 zetels te bemachtigen bij de verkiezingen in 2017. Dit is voor Klaver en zijn partij een enorme opsteker na de 4 behaalde zetels in 2012. GroenLinks werd uitgenodigd aan de formatietafel. Omdat de VVD de grootste geworden was mochten zij de formatie leiden. De twee andere partijen aan formatietafel waren D66 en het CDA. Vooral D66 wilde GroenLinks graag in de coalitie. Toch liepen de onderhandelingen stuk. Het onderwerp waarop het mis liep was migratie. Toen de partijen er niet uit bleven komen trok GroenLinks zich terug. Dit zorgde voor irritatie bij de stemmers en de achterban van de partij. Zij hadden GroenLinks graag zien regeren. De irritatie kan je terug zien in de grafiek, je ziet een duidelijke daling in de peilingen. De partij herpakte zich bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 en een jaar later bij de provinciale staten verkiezing.

Links blok

GroenLinks heeft aangegeven dat ze alleen willen regeren samen met de PvdA. Maar ook de SP en D66 sluiten aan op de standpunten van de partij. Klaver gaf in een interview in het Parool aan dat hij groter denkt richting deze verkiezingen dan richting de verkiezingen van 2017. In 2017 wilde hij met GroenLinks Nederland veranderen, nu wil hij als links blok samen met de PvdA, D66 en de SP Nederland veranderen. Dit betekent dat er op links verder gekeken wordt dan de eigen partij. GroenLinks ziet zelfs graag een stembusakkoord. Dit zou inhouden dat de progressieve partijen samen campagne gaan voeren. D66 wil dit niet. Ze willen namelijk voorkomen dat het rechts tegenover links wordt. De PvdA gaf aan dat ze niet een stembusakkoord samen met D66 willen. Ze willen samenwerken met GroenLinks en de SP, maar een stembusakkoord gaat ze te ver.

Toekomst?

In 2017 stapte GroenLinks uit de formatie dit zal, mochten ze weer mee formeren, waarschijnlijk niet meer gebeuren. Natuurlijk is een voorwaarde van GroenLinks om mee te formeren dat de PvdA meedoet. Het gaat voor de partij een interessante verkiezingen worden. Waarbij ze niet alleen naar zichzelf gaan kijken maar ook naar hun collega’s bij de PvdA, D66 en de SP. Kunnen deze partijen Nederland enthousiast genoeg maken om mee te gaan in het linkse blok dat de partijen voor ogen hebben? En gaat GroenLinks zich daadwerkelijk binden aan de PvdA? Of zullen ze als ze de kans krijgen ook zonder de PvdA een regering instappen? Eén ding is zeker GroenLinks als onderdeel van het linkse blok is zeker de moeite waard om te volgen richting de verkiezingen.