Zwakbegaafden als muziek in de oren.

Wim Goes maakt muziek met zwakbegaafden. Dit doet hij iedere woensdagavond in buurtcentrum De Pijler samen met de andere vrijwilligers van G-actief. Samen zetten zij zich in voor de zwakbegaafden van de Vleuten en de Meern.

Zaal 1 van buurtcentrum De Pijler zit iedere keer vol met deelnemers voor het muziekuurtje. Zwakbegaafden uit de Vleuten en de Meern krijgen hier een trommel of een tamboerijn en mogen een uur lang helemaal losgaan ondersteund door hits van Frans Bauer en Herman Berkien. Ondanks dat Wim zelf aangeeft niks van muziek te weten en hier ook verder niks mee te doen hebben de muzikanten het ontzettend naar hun zin. Wim begeleid de zwakbegaafden ondertussen al 35 jaar met zijn wekelijkse muzieklessen. De andere vrijwilligers van G-actief geven aan een wezenlijk verschil te zien tussen de weken waarin er muziek bijeenkomsten zijn, en de weken waarin deze niet zijn. “De deelnemers zijn een stuk rustiger en gedragen zich een stuk beter als ze dat uurtje muziek in de week krijgen” aldus een vrijwilliger van G-actief.

Koert, een van de deelnemers, geeft aan al jaren mee te doen. Hij is een groot fan van de muzieklessen en geniet ontzettend van het slaan op zijn trommel. Daarnaast werkt hij graag samen met de andere trommelaars om een klein optreden te geven midden in de les.

Audio door Pepijn van Schaik.

Een interview met een doorgewinterde vrijwilliger die zich inzet voor mensen met een verstandelijke beperking in de Meern. Dit doet hij al 35 jaar met het maken van muziek.

Robbe van der Lee

Mijn naam is Robbe van der Lee, ik ben 21 jaar, woon in Alkmaar en ik studeer in het eerste jaar aan de school van journalistiek hier in Utrecht. Als bijbaan werk ik op de Customer Contact afdeling van de energieleverancier Vandebron en mijn vrije tijd breng ik door bij de studentenscouting in Utrecht en mijn thuis scouting in Alkmaar. In de items die ik maak vind ik het interessant om te schrijven over de politiek, cultuur en het milieu en dan specifiek om het te vertalen naar een lokaal niveau. De reden waarom ik dit zo boeiend vindt is omdat het onderwerpen zijn die iedereen aangaan, of je het nou op de voet volgt of niet. Daarnaast heeft bijna iedereen een mening over deze onderwerpen waardoor het altijd interessant is om hier over te spreken, of ik het er nou mee eens bent of niet. Tot nu toe heb ik items gemaakt over cultuur en sport in Vleuten en heb ik hiervoor al een hoop interessant en leuk contact gehad met bewoners in Vleuten. In de aankomende weken ga ik werken aan nog meer diverse onderwerpen zoals zorg, jongeren en wonen. Mijn lange termijn doel is om uiteindelijk radio programma’s te presenteren over de onderwerpen die mij aanspreken en hier diepte interviews over te doen.