Waar rook is, is geen vuur.

Rene Hochstenbach, de voorzitter van scouting Rhenova, spreekt zich uit over het vinden van een oplossing voor het stookverbod. “Kampvuur is essentieel voor scouting. We leren kinderen goed, veilig en duurzaam om te gaan met vuur,” vertelt Rene.

Volgens Rene is het stookverbod niet nodig, maar hij vindt het wel vreemd dat er niet wordt nagedacht over de scouting. “Scouting wordt weer eens vergeten,” vertelt Rene. Het is vreemd dat de scouting geen vuur mag maken. Bijna alle scoutinggroepen bevinden zich in buiten gebieden, ver buiten de woonwijken. Hierdoor is het raar dat scouting ook geen vuur mag maken. Rene hoopt dat er afspraken worden gemaakt met de gemeente hierover. Dit is een voorbeeld van het feit dat scouting nog weleens wordt vergeten bij het opstellen van nieuwe wetten of regels. Een voorbeeld hiervan is tijdens de lockdown, toen werd de scouting uiteindelijk bij de sportverenigingen gevoegd. Kortom, scouting wordt nog weleens over het hoofd gezien.

Audio

Een interview met de voorzitter van Scouting Rhenova over het stookverbod en de gevolgen die dit heeft voor de groep.

Audio: Robbe van der Lee

Pepijn van Schaik

Mijn naam is Pepijn van Schaik, en ik ben een 18-jarige journalist. De afgelopen vijf jaar ben ik actief geweest bij de lokale radio in Berlicum. In eerste instantie was ik een sidekick bij de top 25, maar sinds 2020 heb ik mijn eigen programma genaamd "Die Hangjeugt". Dit programma maak ik wekelijks samen met mijn goede vriend Daniël. In dit programma bespreek ik wekelijks de laatste muzikale ontwikkelingen en richt ik me vooral op jongeren. Daarnaast schrijf ik af en toe stukken voor de lokale krant over mijn radioprogramma. Verder werk ik bij de Jumbo en ben ik werkzaam achter de kassa en de bar bij verschillende grote festivals.