Nieuwegein & IJsselstein

Taal & ontmoeting bij Buurtplein Batau helpt immigranten weer deel te nemen aan de maatschappij

Gesprek met elkaar

Twee keer in de week worden mensen met een niet-Nederlandse achtergrond bij Buurtplein Batau in Nieuwegein geholpen met de Nederlandse taal en het weer deel nemen aan de samenleving. Mensen komen hier om uiteindelijk ook een baan te vinden. Ook bij steunpunt vluchtelingen in Nieuwegein helpen ze nieuwkomers in Nieuwegein.

Het taal en ontmoeting moment bij Buurtplein Batau is super toegankelijk, je kan zo naar  binnen lopen. Mieke van Aller is een van de vrijwilligers bij het taal en ontmoeting moment. ‘Ons doel is eigenlijk dat mensen hier maar kort zijn en daarna zelf verder kunnen’, vertelt van Aller.

Deelnemen aan de Maatschappij

Het belangrijkste is dat mensen weer zelf dingen kunnen doen en misschien uiteindelijk een baan vinden. ‘Soms ontstaan er ook vriendschappen uit de groep die hier komt, en er zijn ook altijd mensen die hun huis gewoon niet uitkomen en geen vrienden hebben of werkloos zijn. Eigenlijk is het doel om meer in de maatschappij deel te nemen. En het mooie is dat er hier dan ook mensen vertrekken die dan werk hebben gevonden. De laatste tijd is het vaak dat hier mensen gewoon binnen lopen, die groep hier op maandag en woensdag  zijn komen er al heel lang’, vertelt van Aller. Voor mensen kan het een drempel zijn om hier naar toe te komen. ‘Het is hier heel laagdrempelig, je kan hier gewoon binnen lopen, wij maken geen onderscheid en stellen geen eisen’, vertelt van Aller.

‘Wij helpen bij zaken van de gemeente zoals een brief, waarbij echt hulp nodig is’, vertelt Truus. Scheel. Scheel helpt ook als enthousiaste vrijwilliger. ‘Dat ze het Nederlands beter leren begrijpen is belangrijk, maar ook dat ze los durven te komen. Heel vaak zijn het vrouwen die hier komen, die niet zo vrij zijn opgevoed als hier in Nederland en hier zien ze dat ze zich wel mogen uiten zoals ze dat zien of horen van andere dames die ook op les komen. Dat helpt wel om onderling een band te scheppen’, vertelt Scheel. Iedereen blijft hier dus voor een korte tijd. ‘Ik kom regelmatig mensen tegen die bij ons kwamen, die nu een baan hebben gevonden. Als ze ons dan toevallig tegenkomen vertellen ze enthousiast dat ze een baan hebben gevonden, en daar doen wij het voor’, zegt Scheel

Het gesprek

Bij deze taal & en ontmoeting wordt Nederlands geleerd door vooral het gesprek te voeren met elkaar. ‘Ze willen hier echt praten met elkaar, iedereen komt hier voor het gesprek. Het is voor de contacten ook heel belangrijk’, vertelt van Aller. De groep leert ook Nederlands uit school boeken. ‘Tegenwoordig komen hier ook mensen die in hun eigen land al Nederlands hebben geleerd en komen ze hier voor een hoger niveau. Dan komen ze hier extra oefenen en spreken’, vertelt van Aller.

Inburgering

De bibliotheek in Nieuwegein organiseert ook elke week taal en ontmoeting momenten voor vluchtelingen of immigranten. ‘Ik denk wel dat Nieuwegein genoeg doet aan inburgering, de bibliotheek is heel toegankelijk. Het is van twee kanten, maar hier zijn best wel mogelijkheden als je wil. Echt direct vluchtelingen komen hier niet meer. De rol van de taallessen is meer bij de bibliotheek te komen liggen. Vluchtelingen die echt binnen komen die worden in de bibliotheek geholpen’, vertelt van Aller. Na corona was het hier wel even lastig vertelt van Aller: ‘Corona is voor deze groep een best lastige tijd geweest, het heeft best lang geduurd om de weg hier weer terug te vinden voor de mensen. Het constante dat het hier altijd is, is gewoon heel belangrijk. Nu zijn we met een hele grote trouwe groep.’

Elin Pronk

Ik ben Elin Pronk en ben 17 jaar. Ik kom uit Warmenhuizen in Noord-Holland. Vorig jaar ben ik voor havo geslaagd en nu studeer ik journalistiek op de hoge school Utrecht. Samen met onze klas publiceren wij elke week verschillende artikels over wat er gebeurd in de wijk Utrecht-Oost. Naast school vind ik reizen super leuk en gaaf. Ik ben erg nieuwsgierig en vind het leuk om nieuwe dingen te zien en ontdekken. Later hoop ik journalist te worden en mij te kunnen verdiepen in bepaalde onderwerpen die mij interesseren.