Nieuwegein & IJsselstein

Nieuwegein, de stad met de minste vrijwilligers in Utrecht

Foto: Melina Esajas

Volgens de cijfers van het RIVM heeft Nieuwegein de minste vrijwilligers in heel Utrecht. Voordat NLdoet plaatsvond werd uit de cijfers van het RIVM gehaald dat er 10.121 volwassenen vrijwilligers zijn in Nieuwegein. Het percentage van het aantal vrijwilligers in Nieuwegein (19,2%) is dus ook kleiner dan Ijsselstein (23,8%)

Het blijkt dat Nieuwegein ook al een tijdje last heeft van te weinig vrijwilligers. Gedurende de laatste paar jaren worden steeds meer evenementen niet meer georganiseerd omdat er te weinig vrijwilligers zijn. Evenementen zoals: United jeugd cup (2018), Nieuwegein awards (2018), de vrijmarkt (2022).

In deze explainer video wordt weergegeven hoe vrijwilligerswerk eruitziet en er worden ook meningen gegeven over de lage aantal vrijwilligers. Deze meningen komen van een vrijwilliger in de bibliotheek ‘de tweede verdieping’ genaamd Han Klomp.

Felipe Ferrier

Hoi, mijn naam is Luis-Felipe(19), student op de hogeschool voor journalistiek in Utrecht. Ik ben geboren in Den Haag, maar opgevoed in Suriname. De talen die ik vloeiend spreek en schrijf zijn Nederlands en Engels. Verder kan ik ook wat spaans praten via de Spaanse roots die ik van mijn moeder heb. Ik studeer journalistiek omdat ik altijd wel nieuwsgierig ben geweest en vaak ook onderzoek doe uit mezelf over zaken die ik interessant vind. Zo weet ik vrij veel over sport, zowel sport in de verleden tijd als tegenwoordig tijd. Mijn kennis is meer internationaal dan van Nederland zelf, omdat ik natuurlijk niet in Nederland ben opgevoed.