Nieuwegein & IJsselstein

Eendags winkel in Nieuwgein voor het Ronald Mcdonald Kinderfonds

Op donderdag 26 oktober opende een klein winkeltje genaamd ‘De Closet Sale’ voor slechts één dag haar deuren in het hart van Nieuwegein. Gelegen op de Cityplaza, verkocht de winkel allerlei tweedehands en zelfgemaakte spullen, waarvan de opbrengsten naar het Ronald McDonald Huis gingen.

Bij binnenkomst in de Closet Sale valt meteen de relaxte sfeer op. Zachte achtergrondmuziek geeft de winkel een gevoel van rust en kalmte, hoewel dit soms wordt verstoord door het gevoel dat de aanwezige vrijwilligers je constant in de gaten hielden, wat het winkelen enigszins geforceerd kan doen aanvoelen. De ruimte is erg mooi versierd met vlaggetjes van het Ronald McDonald Fonds. Tegen de rechtermuur staat een prachtige antieke kast waar kleding tentoon wordt gesteld voor de klanten. Naast deze mooie kast staat er nog verschillende andere mooie kasten en rekken. Dit alles staat gevuld met kleding in alle soorten, kleuren en maten.

Het assortiment van de winkel varieert van mokken tot schoenen, maar voornamelijk dameskleding. Elk item heeft gekleurde stickers met verschillende prijscategorieën, variërend van €2,50 tot €10,-, in stappen van €2,50. De kleuren van de stickers – rood, blauw, geel en groen – geven aan hoeveel je voor een item moet betalen. Dit systeem maakt de prijzen heel duidelijk, waardoor klanten niet steeds aan vrijwilligers hoeven te vragen hoeveel iets kost. Aan vrijwilligers is er geen gebrek in de winkel. Er zijn constant meer vrijwilligers dan klanten in de winkel. Dat maakt wel dat iedereen snel en vriendelijk geholpen wordt door de enthousiaste winkeliers.

De volledige opbrengst van dit eenmalige winkeltje gaat richting het Ronald McDonald Huis Utrecht. Het Ronald McDonald Kinderfonds zet zich in om ervoor te zorgen dat zieke kinderen dicht bij hun familie kunnen zijn. Het fonds gelooft dat zieke kinderen zich beter voelen als hun naaste familie in de buurt is. In heel Nederland heeft het Ronald McDonald Fonds inmiddels 11 huizen naast ziekenhuizen waar familie van zieke kinderen kan verblijven terwijl het kind in het ziekenhuis wordt behandeld. Daarnaast hebben ze in 12 ziekenhuizen huiskamers gecreëerd waar zieke kinderen even kunnen ontsnappen aan de zorgen die hun ziekte met zich meebrengt. Dit zijn plekken waar ze met hun broertjes en zusjes kunnen spelen alsof er niets aan de hand is, een rustplek. Het Ronald McDonald Fonds streeft ernaar dat de familie van een ziek of zorgintensief kind altijd dicht bij hun kind kan zijn, zodat ze goed voor hun kind kunnen zorgen.

Mensen die de winkel bezochten, komen voornamelijk uit nieuwsgierigheid en verlaten de winkel vaak zonder iets te kopen. De winkel is gepromoot via Facebook, maar wanneer er wordt gevraagd naar hoe bezoekers op de hoogte waren gekomen van de Closet Sale, is het meest gegeven antwoord: ‘Ik liep toevallig langs en wilde even binnenkijken’. Ondanks dit lijkt het hele project een groot succes te zijn, waarbij het Ronald McDonald Fonds aanzienlijk geholpen werd. Aan het einde van de dag zal de winkel weer leeggehaald worden en de volgende dag staat er weer een ander winkeltje in het pand.

Pier Wijnker

Pier Wijnker (Schagen, 30 augustus 2002) is een Nederlands aspirerend journalist. Nadat hij de HAVO had afgerond, begon hij met de PABO. Hij leerde daar pedagogische vaardigheden en vooral hoe om te gaan met kinderen. Na een half jaar heeft hij die studie links laten liggen en begon het volgende jaar met Creative Business. Dit bleek ook geen succes en nu heeft hij eindelijk zijn plek gevonden op de School voor Journalistiek. Zijn interesses liggen voornamelijk bij sport maar hij vindt het leuk om de verschillende takken van de journalistiek te verkennen. In zijn vrije tijd is hij erg veel bezig met sport, zowel kijken als het zelf beoefenen ervan. Als journalist wil hij zich in de aankomende jaren op zoveel mogelijk gebieden ontwikkelen en in die tijd echt zoeken wat hij leuk vindt om te doen.