Nieuwegein & IJsselstein

Goede sfeer bij circustraining voor kinderen in Fort Vreeswijk

NIEUWEGEIN – Veertien kinderen doen mee aan circustraining in buurthuis Fort Vreeswijk. De activiteit wordt op woensdag 10 december georganiseerd door Circus Tadaa!, in samenwerking met het buurthuis. Na geoefent te hebben met onder andere: diabolo’s, duivelstokken, houten ballen en bijzonder kleine fietsjes, laten de kinderen de trucs op het podium zien met hun ouders als publiek

Het buurthuis in Vreeswijk, een knusse plek omgeven door groene tuinen en bloeiende bloembedden, dient als het kloppende hart van deze buurt. Met zijn lichte en uitnodigende interieur biedt het buurthuis een warm welkom aan bewoners van alle leeftijden. Het is in deze gezellige omgeving dat kinderen van verschillende achtergronden en leeftijden samenkomen om deel te nemen aan de circustraining.

Saskia Weinreich is vrijwilliger bij het buurthuis, zij verteld mij dat ze met het buurthuis elke maand een leuke activiteit organiseren “En deze keer is het dus een circusmiddag geworden met de kinderen uit de buurt”.

Buurthuis Fort Vreeswijk organiseert via de werkgroep Vitaal Vreeswijk regelmatig activiteiten om mensen aan het bewegen te krijgen. Bestaande uit een kleine groep vrijwilligers pleiten zij voor het adopteren van een gezonde levensstijl. Ze willen kinderen leren om al op jonge leeftijd te gaan bewegen en sporten om hen de discipline aan te leren om dit hun hele leven te doen.

In een kleine gymzaal met een eenvoudig decor, opgezet door Circus Tadaa!, geeft instructeur Bas Kleynen les in het lopen op ballen en het jongleren met ballen en ringen. Een levendige sfeer vult de zaal wanneer Bas op spectaculaire wijze de diabolo uit de lucht laat zwiepen, gevolgd door een uitroep van verwondering van een kleine jongen in een opvallend oranje shirt: “Oh my goodness!”

De energie in de zaal is voelbaar terwijl de kinderen zich enthousiast mengen in de wereld van circustrucs. Bas eenwielert vrolijk rondjes door de zaal terwijl de kinderen met ontzag toekijken. Deze keer zijn ze te erg onder de indruk om iets te kunnen zeggen.

Circus Tadaa! organiseert nu al 25 jaar circustrainingen voor verschillende basisscholen, middelbare scholen en bedrijven. Bas Kleynen en Jos Derks rijden met hun karakteristieke busje van school tot school en van bedrijf tot bedrijf om dergelijke cursussen te geven. Voor de inwoners van de regio onder de 25 is de kans zeer aanwezig dat zij het voornoemde busje ooit eens voor hun eigen basisschool hebben zien staan. Instructeur Bas Kleynen werkt al 34 jaar bij verschillende circussen. “Zoals andere kinderen voetbal of volleybal doen, doen de kinderen bij mij circus, één keer per week” verteld Bas.

Zodra de kinderen mogen beginnen met oefenen springen ze meteen op. Ze maken snel groepjes en rennen naar hun respectievelijke favoriete attribuut. alle groepjes krijgen de kans om iedere truc te oefenen. De ouders staan naast het koord om hun kind te ondersteunen bij het koorddansen en houden de ladders vast waartussen hun kind omhoog en omlaag klimt. Wanneer de kinderen klaar zijn en elke truc ten minste één keer gedaan hebben worden de trucs op het podium achterin de gymzaal voor de ouders opgevoerd.

Luister hier naar de audioreportage van Jabé Spreij:

tijm Boddé

Tijm Boddé (2004) is een beginnend Journalist woonachtig in Maarssen. Hij is geïnteresseerd in internationaal nieuws, geopolitiek en economisch nieuws. Tijm heeft een achtergrond in mediaproductie gerelateerd aan muziek, podcasts en video essays. Al sinds zijn jeugd is Tijm bezig met het maken van filmpjes en audioverslagen. Ook doet hij al jaren regelmatig onderzoek naar internationale verhoudingen, economie en veiligheidskwesties. Hij is positief ingesteld en vastberaden om zaken waaraan hij begint ook goed af te maken Behalve het nieuws in de gaten houden leest hij graag en kijkt hij graag films. Hij houdt ook van reizen en wil graag de onderbelichte delen van de wereld ontdekken.