WK in 2030 vindt plaats op drie continenten

Het wereldkampioenschap bestaat in 2030 maar liefst 100 jaar, dat gaat groots gevierd worden. Het wordt in drie verschillende continenten gehouden. In totaal zijn het zelfs 6 landen die het organiseren.

Het grootste gedeelte gaat gehouden worden in Marokko, Spanje en Portugal. De FIFA heeft die landen aangewezen om het WK te organiseren. Er worden in totaal maar drie wedstrijden gespeeld in Zuid-Amerika door zes nationale teams. De openingswedstrijd is in Uruguay, de FIFA heeft Uruguay een speciaal podium gegeven omdat 100 jaar gelden het eerste WK werd gehouden in dat land. Argentinië en Paraguay zijn de andere twee aangewezen landen. In het EK 2021 werd het toernooi ook al in meerdere landen gehouden en dat geldt ook voor de aankomende EK’s in 2028 en 2032. Ook wordt het WK in 2026 gehouden in Amerika, Canada en Mexico. Een trend dus die we in de toekomst waarschijnlijk meer gaan zien.

De FIFA doet dit allemaal omdat het 100 jaar bestaat. Er is ook veel kritiek op de FIFA rondom het organiseren van dit toernooi. Frank Huisingh van Fossil Free Football zegt ook dat die teleurgesteld is in de keuze van de FIFA. ‘Er worden maar drie wedstrijden gespeeld in Zuid-Amerika en vervolgens moeten zes teams de hele Atlantische Oceaan overvliegen om de rest uit te spelen in Marokko, Spanje of Portugal.’ Ook zegt Menno Schilder hierover. ‘Dit heeft ook veel impact op de spelers. In juli is het gewoon winter in Zuid-Amerika en als je daarna naar die andere landen gaat is het daar volop zomer. Ook speelt de jetlag ook nog een rol voor de voetballers.’

De FIFA lijkt moeilijk gestopt te worden in de keuzes die zij maken. Maar zij zijn ook heel groot en machtig waardoor het moeilijk is om druk uit te oefenen op de FIFA.

Hieronder de uitzending waar we ook over dit onderwerp praten met sportverslaggever Menno Schilder.

Ruben van der Windt

Ruben van der Windt is achttien jaar oud, en is student aan de Hoge school Utrecht journalistiek. Zijn interesse ligt vooral bij het voetbal maar bij journalistiek liggen zijn interesses een stuk breder. Verder is hij erg enthousiast en schrijft hij graag verhalen. Contactgegevens: E-mail: ruben.vanderwindt@student.hu.nl