Factcheck: Heeft de toerist lak aan duurzaam?

Factcheck: Heeft de toerist lak aan duurzaam?

De zomertijd is voorbij. Het is dan ook de hoogste tijd om het reisgedrag van de toerist in kaart te brengen. In een artikel van de Telegraaf wordt naar aanleiding van een nieuw rapport van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) de uitspraak gedaan dat de toerist maling zou hebben aan duurzaam. In het reeds uitgebrachte rapport van het NBTC worden data getoond die ervan uitgaan dat zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen in mindere mate rekening houden met de duurzaamheid bij het reizen.

Duurzaamheidsperceptie

Het recente artikel in de Telegraaf benadrukt dat, ondanks het feit dat meer dan 25% van de Nederlandse vakantiegangers deze zomer te maken kreeg met extreem weer, er geen duidelijke neiging is om duurzamere reiskeuzes te maken. Dit wordt geïllustreerd door de resultaten van de Vakantie Sentiment Monitor, een onderzoek uitgevoerd in zes landen en gepubliceerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) na de zomer van 2023.

Uit het onderzoek blijkt dat, hoewel sommige vakantiegangers die geconfronteerd werden met extreem weer overwegen om voor hun volgende bestemming rekening te houden met het weer, dit nog niet direct leidt tot duurzamere reiskeuzes of een bereidheid om meer te betalen voor duurzaamheid. Een meerderheid van 61% is nog steeds niet geneigd om het milieu mee te laten wegen bij hun vakantiekeuzes.

Aanbod duurzame reisalternatieven

Als je kijkt op de hoofdsite van een reisorganisatie als TUI, krijg je een hele waslijst aan luxe vakanties. Er worden meermaals kortingen aangeboden en de All-inclusive-vakanties zijn ook niet meer weg te denken. Maar hoe wordt er door TUI en andere reisorganisaties aandacht besteed aan duurzaamheid bij het reizen, hoe brengen zij de toerist bewustwording bij?

Betterplaces is een organisatie van reisexperts over de hele wereld die inzetten op duurzaam reizen en staan stil bij thema’s als CO2-uitstoot. In haar impactrapport van 2022 beantwoordt zij de vraag ‘Hoe belangrijk is duurzaamheid als je op vakantie gaat?’ Hiervoor heeft zij een enquête gehouden onder 324 personen die tussen 2020 en 2022 met Betterplaces op reis zijn geweest. 62,4% van de respondenten geeft aan duurzaamheid belangrijk te vinden. 27,6% staat er neutraal in. Wel moet hierbij vermeld worden dat het onderzoek niet enkel en alleen de Nederlandse toerist heeft betrokken. Tegelijkertijd kan men hieruit opmaken dat een organisatie als Betterplaces die mensen aantrekt die veelal opzoek zijn naar duurzamere reizen, erin slaagt een hoger percentage mensen te scoren die duurzaamheid bij het reizen ‘belangrijk’ vinden dan het geval is bij het onderzoek van het NBTC.

Onwetendheid of onverschilligheid?

Maarten de Ruiter, CEO van de kleinschalige reisaanbieder WeTravelEco, zegt dat de toerist niet per se ‘maling’ heeft aan duurzaam, maar dat hij onwetend is. Volgens De Ruiter komt daarbij kijken dat reisorganisaties als TUI en Corendon bang zijn om weinig mensen te trekken wanneer zij groots investeren in duurzame reizen. ‘Na tweeënhalf jaar corona wil de reisbranche een centje bij kunnen verdienen en is daarom niet bereidwillig dergelijke risico’s te nemen. Vanuit de commerciële hoek wordt er dus minimaal gehandeld.’ Toch geeft hij ook aan dat de toerist zelf steeds vaker voor ‘makkelijk’ kiest. ‘Binnen mijn eigen vriendenkring zie ik ook terug hoe de meesten zich niet willen bezighouden met een thema als duurzaamheid, maar na een periode van werken gewoonweg verlangen naar een onbezorgde vakantie.’

Conclusie

De gedane uitspraak in het onlangs gepubliceerde artikel van de Telegraaf is vrij stellig en houdt geen rekening met mogelijke externe factoren en spelers die de houding van de toerist ten opzichte van duurzaamheid mogelijkerwijs kunnen beïnvloeden. Als het aanbod van de reisbranche niet voldoende is afgestemd op duurzaamheid en als toeristen zich mogelijk mede door onwetendheid niet bewust zijn van de mogelijkheden omtrent duurzaam reizen, is het wellicht niet juist om het woord ‘maling’ in deze context te gebruiken. Het gegeven dat de toerist maling aan duurzaamheid zou hebben, kan niet bewezen worden aan de hand van een onderzoek dat enkel en alleen gericht is op de mening van de toerist. Bij het doen van een dergelijke uitspraak moeten ook factoren meegewogen worden die mogelijk verband houden met resultaten als deze, voortgekomen uit binnen- en buitenlandonderzoek. De uitspraak kan niet zomaar gesteld worden op basis van één onderzoek. Verder onderzoek is noodzakelijk om invloeden van andere factoren uit te sluiten.

Over de auteur

Sam Omlo

Sam Omlo (22) is student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij brengt mensen samen door maatschappelijke onderwerpen voor eenieder relevant te houden. Zijn voornaamste doel is om het bewustzijn van de Nederlander te vergroten. ‘Waar mensen de handen ineenslaan, ontstaat begrip voor elkaar.’