Stijn Fens over The Beatles

Ondanks dat The Beatles sinds de vroege jaren zeventig al niet meer samen zijn als band, zijn ze nog steeds zeer populair en actueel. Dat er dit decennia nog een nieuw nummer van het Britse viertal uitgebracht zou worden, hadden de meeste liefhebbers niet durven dromen, maar donderdag 2 november gaat dit toch echt gebeuren. Om 15:00 komt er, volgens de nog levende leden, het laatste Beatles nummer ooit uit.

Dit nummer, genaamd Now and Then, bevat oude opnames van John Lennon uit de jaren zeventig. Deze opnames betreffen zang en piano. Met behulp van AI zijn de vocalen uit de opname gefilterd en hebben ze het op deze manier kunnen toepassen in een nieuwe productie.  Ook de in 2001 overleden Beatles-gitarist George Harrison heeft zijn bijdrage geleverd aan het nummer. Dit gebeurde toen de, destijds nog levende Beatles-leden, in jaren negentig al een poging waagden om dit nummer af te maken. Deze poging was echter tevergeefs, omdat het destijds niet lukte om de oude opname van Lennon goed in het nummer te verwerken.

In 2021 verscheen de documentaire The Beatles: Get Back. Regisseur Peter Jackson liet tijdens het maken van deze documentaire de AI techniek ontwikkelen om instrumenten en stemmen van elkaar te scheiden. Dezelfde techniek werd gebruikt om de oude tapes van John Lennon bruikbaar te maken en nog levende Beatles-leden, Paul McCartney en Ringo Starr hebben het nummer voltooid.

Ter promotie van het nieuwe nummer verscheen op 1 november e2023 een korte documentaire op het YouTube kanaal van The Beatles over de totstandkoming van het nummer. In deze documentaire zijn onder andere regisseur Peter Jackson, McCarteney en Starr, oude opnames van George Harrison en Sean Lennon te horen. Ook zijn hier beelden te zien van de opnamesessies uit de jaren negentig waar het niet lukte om het nummer te voltooien.

Aan de talkshowtafel zit journalist en Beatles-fanaat Stijn Fens om te praten over de release van het nieuwe nummer.

Joris Sirre

Ik Joris Sirre (2001) studeer Journalistiek en ben zeer geïnteresseerd in diverse meningen en opvattingen. Graag wil ik ieder verhaal van meerdere kanten bekijken. Het is belangrijk dat mensen met elkaar praten. Met mijn brede interesses en ervaring, als o.a. kok en muzikant, hoop ik mij breed te kunnen oriënteren.