Emma Koning vertegenwoordigd Noord-Holland in de finale van het Regio Songfestival

Foto: Ivo Dijs - Emma Koning

Aanstaande zaterdag, 4 november, is de finale van het Regio Songfestival in de Stadsschouwburg Utrecht. In deze finale nemen dertien artiesten, gekozen door dertien regionale omroepen, het tegen elkaar op voor de winst. Emma Koning, uit het Noord-Hollandse dorp De Goorn, is één van deze finalisten en hoopt zaterdag het publiek uit alle regio’s te overtuigen dat haar nummer ‘Mag Het Licht Nog Éen Keer Aan?’ moet winnen.

Tijdens haar optreden is alleen Emma met een piano op het podium te zien, wat zorgt voor een intieme sfeer. De piano is gelukkig voor haar totaal niet onbekend. Emma speelt namelijk zelf al jaren piano. Sinds ze twee of drie jaar was, zat ze al achter het keyboard van haar vader. Een aantal jaar later is ze begonnen met het nemen van pianolessen. Naast dat ze de liefde voor de piano van haar vader heeft overgenomen, is hij ook degene geweest die ervoor heeft gezorgd dat ze zich, op het laatste moment nog, heeft aangemeld voor de voorronde van Noord-Holland. Daarnaast wordt ze bij het zingen ook ondersteund door haar moeder, die zelf stemcoach is.

Amerika
Toen ze achttien was ging Emma naar Amerika waar ze in het Hilton Hotel ging werken. Het Hilton organiseerde destijds een Rockstar Contest waarbij de deelnemers een liedje moesten gaan opnemen in een professionele studio. Dit liedje kon alles zijn, covers of zelfgeschreven. De winnaar van deze wedstrijd mocht naar de Grammy Awards. Dat leek Emma heel gaaf en ging ze aan de slag.

“Je mocht voor deze wedstrijd alles zingen wat je wilde, dus probeerde ik wat covers te gaan spelen. Alleen waren die covers het elke keer net niet. Ik had er telkens geen goed gevoel bij en vroeg aan mijn huisgenoot wat ik moest gaan doen. Ik werd er chagrijnig door, maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik zelf maar een nummer moest gaan schrijven. Zelf had ik nog niet eerder een liedje geschreven, maar tot mijn verbazing had ik binnen, volgens mij een half uur, een nummer geschreven. De dag daarna heb ik het opgenomen en opgestuurd. Uiteindelijk heb ik nooit meer wat gehoord.”

Emma hoorde niks meer over de wedstrijd, maar zat nu wel met een zelfgeschreven nummer. Haar huisgenoot zei tegen haar dat ze het nummer op Spotify moest gaan zetten, maar op dat moment vond Emma dat een platform voor artiesten die al wat ‘verder’ waren in hun carrière. Uiteindelijk heeft ze het nummer toch op Spotify gezet, zonder het actief te promoten. Al snel kreeg ze vele positieve reacties. Zelf was ze op dat moment nog wat onzeker en wist ze niet of mensen het leuk zouden vinden, maar het werd heel erg goed opgevangen. “Ik vond het toen heel cool en ik vond het heel erg leuk om dingen te maken en te sparen, dus toen ben ik ook liedjes gaan maken en sparen. Dat heeft mijn ogen wel geopend.”

Stemaandoening
Emma is al jarenlang aan het zingen, maar is er pas sinds kort achter gekomen dat ze altijd al een stemaandoening heeft gehad: Groeve. Deze aandoening houdt in dat haar stembanden rimpeliger zijn dan normaal. “Normaal gesproken sluiten de stembanden goed op elkaar maar bij mij is dat niet het geval. Hierdoor heb ik een hese klank.” Er werd haar verteld dat ze een operatie zou kunnen ondergaan, maar dat ze niet konden garanderen dat ze er goed uit zou komen. Begin 2024 staat deze operatie in de agenda, maar tot die tijd wordt ze wel al geholpen met haar stembanden. Tijdens de onzekerheid rondom het nieuws van de operatie, is ze een liedje gaan schrijven en het eindresultaat is ‘Mag Het Licht Nog Eén Keer Aan?’ geworden. Toen ze besloot om zich aan te melden voor de voorronde, had ze dit persoonlijke liedje klaarliggen en besloot ze deze ook in te sturen. Uiteindelijk heeft ze met dit nummer de jury van de Noord-Hollandse voorronde weten te overtuigen en is de volgende stap de finale in Utrecht.

De laatste dagen voor de finale
De laatste dagen voor de finale zitten bomvol voor Emma. Ze is druk bezig met (radio-) interviews en de laatste voorbereidingen voor de grote finale. Daarnaast heeft ze ook nog een baan waar ze 38 uur in de week werkt. Tijdens zowel de voorrondes als de finale wordt de muziek, net als bij het Eurovisie Songfestival, niet live gespeeld. Emma zal dus niet haar nummer live op de piano live spelen, maar met een piano op het podium, moet ze het wel echt laten lijken. Daarom is Emma nu naar aanloop van de finale, druk aan het oefenen met het piano spelen in combinatie met de karaokeband van haar liedje, op de speakers. Daarnaast probeert ze zich deze laatste dagen ook vooral te ontspannen, om haar stembanden niet te overbelasten. Stress kan namelijk op je stem slaan en dat wil ze natuurlijk niet vlak voor de finale.

Zaterdag 5 november kan je vanaf 20:30 via alle lokale omroepen kijken naar de finale van het Regio Songfestival. Hier nemen Emma en twaalf andere het tegen elkaar op om de allereerste winnaar van het Regio Songfestival te worden. Benieuwd naar hoe het liedje van Emma klinkt? Beluister dan hier haar nummer ‘Mag Het Licht Nog Eén Keer Aan?’

Maryse van den Ham

Maryse van den Ham is in 2003 geboren in Utrecht en woont sinds 2014 in Leersum. Als kind vond ze het al leuk om teksten voor anderen te schrijven. Het liefst schrijft ze fictie verhalen, maar sinds Maryse de mbo-opleiding Media en Communicatie is gaan doen, vindt ze het ook leuk om informatieve teksten te schrijven. Een opdracht voor NU.nl heeft haar gemotiveerd om journalistiek te gaan studeren op de Hogeschool in Utrecht. Maryse probeert zich zoveel mogelijk te verdiepen in onderwerpen, wil mensen informeren met haar teksten en meningen bij andere opwekken.