‘Het is belangrijk om het molenaarsambacht door te geven aan de volgende generatie’

Korenmolen de Windotter

IJsselstein – Het molenaarsambacht is een al eeuwenoud beroep. In het verleden werd het met uitsterven bedreigd. Op dit moment telt Nederland nog zo’n veertigtal beroepsmolenaars. Maarten Dolman is een van hen. Samen met zijn vrouw Lia en vele vrijwilligers runnen zij Korenmolen de Windotter.

Korenmolen De Windotter behoort tot één van de grootste van Nederland. Molenaar Maarten voert het molenbedrijf samen met zijn vrouw Lia die de molenwinkel reilt en zeilt. De molen is de trots van de IJsselsteinse gemeenschap. In de molen wordt onder andere tarwe gemalen tot volkorenmeel en meel gezeefd tot bloem, zo’n 1000 kg per dag. De molen draait minstens vijf dagen per week.

Om een beeld te krijgen hoe dit proces allemaal in zijn werk gaat lichtte Maarten toe wat er allemaal komt kijken voordat de eindproducten in de molenwinkel terecht komen. Daarnaast wordt er gesproken over het voortbestaan van het molenaarsambacht. De afgelopen decennia is het aantal beroepsmolenaar in Nederland namelijk fors afgenomen. Sinds 2017 prijkt dan ook het molenaarsambacht op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed van Unesco. Dit om het ambacht onder de jeugd door te blijven geven voor de volgende generaties.

Korenmolen De Windotter is op verschillende dagen te bezoeken voor rondleidingen. Kijk hieronder naar de reportage.

Rick de Ruijgt

Rick de Ruijgt (2001) is student aan de Hogeschool van Utrecht. Hier studeert hij bedrijfskunde, nu in combinatie met de opleiding journalistiek. In zijn vrije tijd is Rick een fervent sporter (schaatsen, wielrennen).