De fatbike hype dendert door onder jongeren: wat zijn de gevolgen?

Een fatbike is te herkennen aan de opvallend dikke banden. Foto: Flickr

Je hebt ze vast wel eens voorbij zien scheuren: de fatbike, een elektrische fiets met opvallend dikke banden die steeds vaker voorkomt in het straatbeeld. Vooral onder jongeren in de grote steden is de fiets een ware hype.

De hype onder jongeren is volgens de ANWB deels het gevolg te zijn van de recent ingevoerde helmplicht op de snorfiets. Doordat de helmplicht sinds dit jaar alleen van kracht is voor snorfietsers, verschuift de interesse naar e-bikes en fatbikes aangezien het dragen van een helm hierbij (nog) niet verplicht is. Ook kinderen onder de 16 mogen, zonder helm, op de fietsen die normaal gesproken 25 kilometer per uur gaan. Illegale fatbikes kunnen echter worden opgevoerd en bereiken hierdoor zelfs snelheden tot wel 50 kilometer per uur.

Verschillende gemeenten willen een stokje steken voor de opkomst van de fatbike. In een brief aan demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstraat pleiten 43 gemeenten voor een scherpere regelgeving rondom de fatbike. De gemeenten stellen onder andere een helmplicht en een kentekenplaat voor. Volgens het college blijkt uit onderzoek dat het instellen van een helmplicht voor (e-)fietsers een negatief effect heeft op het fietsgebruik en daardoor op de gezondheid. Daarom is het college geen voorstander van een helmplicht. ‘’Wel zien we kansen om het dragen van een fietshelm op vrijwillige basis te stimuleren/promoten. Het Rijk werkt aan een nieuwe Meerjarenplan Fietsveiligheid met daarin een landelijke Fietshelmcampagne’’, vermeld het college in de brief.

Volgens Emiel van Zijl, eigenaar van fietsenwinkel van Doorn in Beverwijk, moeten niet alle fatbikes over één kam worden geschoren. Volgens van Zijl is het niet juist is om alle Nederlandse fatbike-merken als onveilig te bestempelen. ‘’Het probleem ligt bij alle fatbikes die uit China worden geïmporteerd en op de markt worden gebracht tegen een prijs van ongeveer 900 euro. Deze varianten bevatten veel mankementen en dit brengt de veiligheid niet ten goede’’, vertelt van Zijl. De gebruikelijke prijsklasse voor fatbikes in Nederland, ligt doorgaans tussen de 2500 en 3000 euro.

Bekijk de videoreportage over de fatbike hieronder:

Joep Tuijn

Joep Tuijn (2001) is vanaf kleins af aan creatief bezig met het creëren van content. Naarmate van tijd heeft hij met het maken van video’s, artikelen en afbeeldingen veel ervaring opgedaan. In zijn tijd bij NH Nieuws leerde hij kennis maken met het journalistieke vak. Joep schrijft het liefst over sport, kunst en cultuur. Op de Hogeschool Utrecht volgt hij momenteel de opleiding journalistiek om dit te realiseren.