Sint-Maarten groot in Utrecht, klein in de rest van Nederland

Afgelopen zaterdag 11 september was het Sint-Maarten. Dit feest word op steeds minder plekken gevierd. In 2019 kenden slechts 3 van de 10 kinderen de feestdag. Toch blijft Sint-Maarten gevierd worden in veel gebieden worden. Bijvoorbeeld in Utrecht, waar op vrijdag 10 september de jaarlijkse ‘Sint-Maarten parade’ wordt georganiseerd.

De jaarlijkse Sint-Maarten parade in Utrecht vond vrijdag plaats. Hier kon je veel interessante en merkwaardige dingen zien. Veel dans- en muziekverenigingen speelden hier en vermaakte heel Utrecht, ook waren veel lichtsculpturen te zien, heel Utrecht had iets meegenomen voor de parade. ‘We werken er heel erg hard aan om Sint-Maarten populair te houden in Utrecht’, aldus Moniek Janssen van Stichting Sint-Maarten Utrecht. Zij zorgen ervoor dat Sint-Maarten gevierd wordt binnen Utrecht. ‘Sint-Maarten is de beschermheilige van Utrecht, het heeft een betekenis in de stad en daarom blijft deze parade ook zo populair’, voegt Jansen toe

Veel mensen uit Utrecht zien Sint-Maarten als iets wat bij hen hoort. ‘Iedereen uit Utrecht is hier, iedere vereniging of groep is bij deze’, zegt de trompettist van ‘de domkoppen’ van muziekvereniging de Bazuin Utrecht. Zij speelde hun muziek de hele parade door met veel verschillende liedjes. De mensen langs de kant genieten van de parade, maar vragen zich af en toe ook af wat ze nou precies langs zien komen, bijvoorbeeld als ze een groep in wit geklede mensen zien met geitenmaskers op: ‘dit is gewoon eng’, zegt een bijstander, na twee keer zijn ogen geknipperd te hebben uit verbazing.

Toch blijft de vraag waarom Sint-Maarten niet gevierd wordt in meer delen van Nederland. ‘We moeten het gewoon blijven vieren, in een samenleving waar je steeds meer segregatie ziet, is een feest dat draait om verbintenis juist van grote waarde’, zegt Jansen. Een feest wat mensen samen kan brengen is misschien precies wat Jansen wil in Nederland, maar in Nederland blijft de populariteit naar beneden gaan.

Eduard van den Brink

Eduard van den Brink (2003) heeft passie voor sport, nieuwe media, muziek en maatschappelijke discussies over bijvoorbeeld klimaat. Hierdoor heeft hij voor de school van journalistiek gekozen, om als mens door te groeien en zijn interesses achterna te gaan. Eduard heeft dromen om in het buitenland journalistiek uit te voeren.