Wereld Daklozendag Arnhem groots aangepakt: ‘Ik ben zelfs trots dat ik dakloos ben’

Beeld; Mick van Dijk

Dinsdag 10 oktober is het wereld Daklozendag, op veel plaatsen in Nederland worden vandaag activiteiten georganiseerd om dak- en thuislozen een beetje in het zonnetje te zetten. Zo ook bij de Waalsekerk midden in het centrum van Arnhem.

De gemeente Arnhem is al langer bezig met het investeren in het leven van de dak- en thuislozen in de stad.Zo is er de organisatie Straatzaken, bestaande uit mensen met een verleden als dakloze. Nu vormt deze groep de spreekbuis richting de gemeente voor de dakloze gemeenschap uit Arnhem. Daarnaast is er sinds 2021 het daklozenloket, hier kunnen daklozen voor allerlei zaken terecht. De aanmelding en intake van de noodopvang bijvoorbeeld, maar ook het aanvragen van een uitkering, het verkrijgen van een briefadres of toegang tot medische zorg.

Recentelijk is door de gemeente Arnhem een onderzoek gestart onder de daklozen om te zien of er behoefte is aan een overdekte hangplek in of vlak bij het Arnhemse centrum. De gemeente is zich bewust van het feit dat er op dit moment niet echt een geschikte plaats is voor daklozen om samen te komen en de dag door te brengen. Op plaatsen waar dat wel gebeurt worden ze vaak weggejaagd wanneer de groep te groot wordt en overlast veroorzaakt. Bureau Beke voert het onderzoek uit en de verwachting is dat er in 2024 meer duidelijkheid zal komen over de wensen van de doelgroep.

Nog altijd zijn er veel daklozen in Nederland, volgens het CBS waren er begin 2022 26.600 mensen tussen de 18 en 65 jaar dakloos. Verschillende groepen mensen worden door het CBS geteld als dakloos, mensen die op straat, in kraakpanden of in de noodopvang slapen bijvoorbeeld, maar ook mensen zonder vaste verblijfplaats die bij familie of vrienden verblijven.

Zie hieronder de reportage voor een sfeerimpressie:

Mick van Dijk

Ik ben Mick van Dijk (23). Ik ben student Journalistiek aan de Hogeschol Utrecht. Hiervoor heb ik de opleiding tot mediavormgever afgerond. Als kind was ik altijd al nieuwsgierig en een enorme fan van sport en dan vooral voetbal. Het lijkt mij hartstikke leuk om als journalist in de sportwereld terecht te komen. Wedstrijdverslagen lijken mij supertof om te maken, maar ik denk ook dat ik het top vind om diep in de achtergrondverhalen te duiken.