Disneyficatie door sprookjes

Disneyficatie door sprookjes

Bij Disneyficatie wordt er gesproken over het proces waarbij een gebied steeds meer kenmerken krijgt van het Disney-pretpark, er wordt dan een plaats gecreëerd waar mensen de perfecte versie van de werkelijkheid kunnen ervaren. De plaats is makkelijk en veilig voor iedereen. De problemen uit de samenleving worden hier ook zoveel mogelijk weggewerkt, een voorbeeld hiervan is armoede. Een van de aspecten waardoor disneyficatie tot uiting komt, is merchandising.  Het stimuleren van verkoop door ze in verband te brengen met populaire cultuuruitingen.

In veel sprookjes is een duidelijke afspiegeling, prinsessen in mooie jurken, die de man van hun leven vinden. Hier komt de laatste tijd steeds meer controversie over. Dit dan bijvoorbeeld bij sneeuwwitje. Zij ligt in coma, wordt wakker gekust door haar prins, hier hebben twee journalisten uit Amerika in een lokale krant een recensie over geschreven. Het meningsverschil wat hier ligt, had te maken met de prins die sneeuwwitje wakker kuste zonder consent. Zij vinden dit geen boodschap die je aan kinderen mee moet geven. Deze kritiek op sprookjes is al langere tijd, verschillende commentaren op Disneyprinsessen horen we al sinds de jaren zestig.

Sprookjes zijn een goed voorbeeld van de verandering in de cultuur. De meeste sprookjes verhalen, gaan over leven en dood. Deze werden dan ook oorspronkelijk voor volwassenen gemaakt. Zo heeft er wel wat verandering plaatsgevonden in de verschillende sprookjes, zo werd roodkapje in eerste instantie niet opgegeten door de wolf, maar verkracht en waren de dwergen van sneeuwwitje kannibalen.

Mickey mouse, is natuurlijk een van de bekendste Disney-figuren die bestaat. Dit is ook de eerste strip die vanuit Disney gemaakt werd. Hoewel dit niet meteen en hit was, werd het wel naar Nederland gebracht. Dit gebeurde enkele jaren nadat de tekenfilms van de muis succesvol werden in Amerika. Vanaf 1931 verscheen de muis in De Telegraaf. In Nederland werd het ook een grote hit en wordt de muis ook gebruikt voor reclame doeleinden. In vrijwel alle landen, die kennis maken met Disney, gaan plaatselijke tekenaren met de verschillende figuren aan de slag.

Luister hier naar de podcast Baanbrekers, om meer te weten over de baan, prinses.

Over de auteur

Noa van de Weerd

Noa van de Weerd is een 18-jarige student-journalist op de hogeschool Utrecht. Ze is geboren in Ede en woont in Amerongen. In 2022 heeft zij haar diploma gehaald op het christelijk lyceum in Veenendaal. In haar vrije tijd vindt ze het leuk om met haar vriendinnen iets te doen en om te sporten in de sportschool. Ze kijkt er naar uit om bezig te zijn met de journalistiek!