Huizenprijzen stijgen met ruim vijf procent in januari ten opzichte van vorig jaar

Bron: Pexels

De prijzen van de huizenmarkt slaat op hol, waardoor jongeren heel snel buitenspel worden gezet. Deze scherpe toename zet jongeren in een lastige positie, waarbij het steeds moeilijker wordt om uit huis te gaan. De uitdagingen op de woningmarkt nemen hierdoor toe, volgens het CBS en NVM-vakgroep Wonen.

De vraag naar aanbod en de hoge prijzen vormen het grootste probleem, wat jongeren benadeelt. Vakgroep NVM Wonen constateert dat de percentages ten opzichte van vorig jaar in hoog tempo stijgen. Hierdoor is het gemiddelde van een koopwoning te hoog voor jongeren met zowel een hoog als laag verdienmodel. Het gemiddelde van een koophuis bedraagt nu 450.000 euro, terwijl dit tien jaar geleden nog op 300.000 euro lag, meldt het CBS.

In de eerste maand van 2024 verkochten NVM-makelaars meer woningen tegen sterk gestegen prijzen, blijkt uit de analyse van de NVM-woningmarktcijfers. Hieruit blijkt dat er in de eerste maand al 36.500 bestaande koopwoningen meer zijn verkocht in vergelijking met vorig jaar.

Lange tijd was er voldoende aanbod voor jongeren, waardoor zij konden concurreren met oudere kopers. Maar nu zijn er steeds minder jongeren actief op de huizenmarkt. Bij bezichtigingen en biedingen is het percentage jongvolwassenen gedaald. Hierdoor blijft deze doelgroep langer thuis wonen en is er minder concurrentie voor de oudere doelgroep die actief is op de woningmarkt. Volgens Chris van Zantwijk, makelaar en vicevoorzitter van de NVM-vakgroep Wonen: “Het aanbod moet worden vergroot door de regering om de vraag van de jongeren te verlagen. Als er meer aanbod is, zullen alle prijsdoelgroepen op de markt opschuiven en op die manier meer huizen beschikbaar komen voor de doelgroep daaronder. Bijvoorbeeld, ouders met kinderen zullen hierdoor groter gaan wonen, waardoor er kleinere huizen beschikbaar komen voor starters.”

OnAir bekijkt de situatie van de huidige woningmarkt en ging langs bij Melle Kooreman; die door de hoge prijzen geen hypotheek krijgt en nu op 25-jarige leeftijd nog steeds bij zijn ouders thuis woont.

Auke Kooreman

Mijn naam is Auke Kooreman, 21 jaar oud en geboren en getogen in het bescheiden Mijdrecht, maar bescheiden teksten zal je hier niet vinden. Buiten de lijnen tekenen, met mijn creativiteit nieuwe ideeën bedenken daar haal ik mijn voldoening uit. Mijn stem laten horen dat is wat ik wil doen. De mensen kennis laten maken met mode en voetbal dat is mijn stem en zal mijn stem woorden.