FACTCHECK: 1 op de 10 vrouwen heeft inderdaad endometriose

Presentator Jeroen Pauw beweerde in de uitzending van 19 maart van de talkshow ‘Sophie & Jeroen’ van BNNVARA dat “één op de tien vrouwen endometriose heeft”. Volgens deskundigen en wetenschappelijke bronnen, blijkt dit te kloppen.

BNNVARA is een mediaorganisatie die zich richt op een open samenleving. Ze streven naar een activerende rol in de maatschappij door iedereen te betrekken bij actuele onderwerpen en het aanmoedigen van het vormen en delen van meningen. Met programma’s die diverse perspectieven belichten, bereikt BNNVARA jaarlijks miljoenen kijkers en luisteraars via verschillende mediakanalen.

“Endometriose is een chronische aandoening waarbij weefsel dat lijkt op het weefsel dat de binnenkant van de baarmoeder bekleedt (het endometrium) zich ook buiten de baarmoeder bevindt. Dit weefsel kan zich hechten aan het buikvlies of organen in de buik en kan een ontstekingsreactie veroorzaken waardoor er pijnklachten en littekenvorming kunnen optreden”, legt de Nederlandse Endometriose Kliniek uit op hun website. “Het duurt gemiddeld 7 á 8 jaar voordat de juiste diagnose is gesteld.”

“De precieze oorzaak van endometriose is onbekend. Er zijn verschillende theorieën. Onderzoek heeft laten zien dat de oorzaak van endometriose een complex samenspel is van genetische, hormonale en immunologische factoren. Endometriose is een oestrogeenafhankelijke aandoening en meisjes en vrouwen met een moeder met endometriose hebben een grotere kans om endometriose te krijgen”, aldus de kliniek.

Op 19 maart verscheen er een nieuwe uitzending van de talkshow, gepresenteerd door Sophie Hilbrand en Jeroen Pauw. In deze 47 minuten komen verschillende gasten aan bod, onder andere journalist Maartje van Hoek en gynaecoloog Lennie van Hanegem over het onderwerp endometriose. Tijdens het gesprek met de twee vrouwen beweerde Pauw dat “één op de tien vrouwen endometriose heeft”.

Is dit juist?

Volgens de Endometriose Stichting is het exacte aantal gevallen van endometriose niet precies bekend. De stichting hanteert vaak de statistiek van 1 op de 10 vrouwen. Echter, schattingen variëren van 2 tot 10% binnen de algemene vrouwelijke populatie en tot 50% bij vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen. Momenteel wordt geschat dat ongeveer 190 miljoen vrouwen en adolescente meisjes wereldwijd getroffen worden door endometriose.

Uit het meest recente openbare onderzoek naar endometriose, uitgevoerd door de Australian Longitudinal Study on Women’s Health, blijkt dat 14 procent van de Australische vrouwen geboren tussen 1973 en 1978 gediagnosticeerd is met endometriose. Deze bevindingen zijn gepresenteerd in een rapport dat is gepubliceerd in december 2023. Bij een jongere leeftijdsgroep, geboren tussen 1989 en 1995, ligt dit percentage lager; namelijk op 8,8 procent. Het onderzoek suggereert dat de hogere diagnosepercentages bij de oudere doelgroep mogelijk te wijten zijn aan het feit dat zij meer tijd hebben gehad om gediagnosticeerd te worden, aangezien endometriose moeilijk vast te stellen is.

Aangezien diverse wereldwijde onderzoeken hebben aangetoond dat het gemiddelde aantal diagnoses fluctueert, hanteren veel wereldwijde studies het gemiddelde van 10 procent als een gebruikelijke schatting.

Conclusie

Tijdens de talkshow ‘Sophie & Jeroen’ van 19 maart beweerde presentator Jeroen Pauw dat “één op de tien vrouwen endometriose heeft”, en deze bewering blijkt te kloppen. Uit meerdere onderzoeken wereldwijd is gebleken dat het gemiddelde van het aantal diagnoses varieert. Echter, is de variatie tussen de veertien en twee procent. Daarom nemen veel wereldwijde studies het gemiddelde van 10 procent aan; de Nederlandse media neemt deze gangbare norm over.