Dagboekverhalen van Esther die jarenlang streed voor haar euthanasie

Bron: Romée Pietersen

Het aantal mensen dat euthanasie toegewezen kreeg vanwege psychisch lijden is vorig jaar flink gestegen. In 2023 kwamen er 138 meldingen van uitgevoerde euthanasie aanvragen binnen bij de Regionale Toetsingscommissies Euthanasie, een stijging van 20 procent vergeleken met 2022. Voorheen werden deze euthanasie aanvragen voornamelijk uitgevoerd door het Expertisecentrum Euthanasie, nu ook steeds vaker door psychiaters. ‘Het zou zo fijn zijn als meer psychiaters hun cliënten zouden willen helpen met euthanasie aanvragen, de wachttijden voor het expertisecentrum zijn namelijk zo lang’, aldus Ellen Beukema.

Beukema verloor in december 2021 haar dochter Esther aan euthanasie vanwege psychisch lijden. Esther werd psychisch ziek toen zij zestien jaar oud was, haar problematiek begon bij een eetstoornis. Jarenlang schreef Esther dagboeken waarin zij haar worstelingen, vele behandelingen, zelfmoordpogingen en doodswens omschreef. Delen van haar dagboek werden recent gepubliceerd in een boek: Laat me gaan. Een boek geschreven door psychiaters Menno Oosterhoff en Kit Vanmechelen.

Oosterhoff was Esthers second opinion-arts, hij was degene die doorslaggevend was in Esthers euthanasieverzoek. Esther vertrouwde hem al haar dagboeken toe. ‘Esther was zelf begonnen met het schrijven van een boek over haar ervaringen’, vertelt haar moeder Ellen, ’Die stukken tekst waren moeilijk te lezen, alleen maar ellende’, vult ze aan. Esther Beukema had de wens haar verhaal te delen, met de hoop op meer begrip van hulpverleners en artsen. ‘In Laat me gaan hebben Oosterhoff en Vanmechelen een unieke kijk gegeven in de rol van een psychiater bij een euthanasieverzoek, de dagboekteksten van Esther maken het een persoonlijk verhaal’, aldus Ellen Beukema.

‘Tijdens het euthanasietraject van Esther voelden mijn man en ik ons eenzaam, alsof we de enigen waren die dit meemaakten. Na Esthers overlijden kwamen we in contact met andere ouders die hun kind op dezelfde manier verloren, door hen voelden we ons begrepen’, vertelt Beukema. Samen met twee andere moeders richtte Beukema de stichting ‘In liefde laten gaan’ op, om andere ouders te kunnen ondersteunen en hulpverleners te informeren. ‘Ik gunde het Esther zo om op deze manier te sterven, in mijn armen. Toen Esther eenmaal akkoord had voor haar euthanasie, hebben we hele mooie weken gehad als gezin. Esther had eindelijk iets meer rust.’

Verslaggever Romee Pietersen ging in gesprek met Martin Buijsen, hoogleraar gezondheidsrecht aan de Erasmus Universiteit en Ellen Beukema. Esther van Elburg heeft een doodswens en een lopende euthanasie-aanvraag, haar verhaal deelde ze in de talkshow. Het item is hieronder terug te kijken: