Aandacht voor dementie op Wereld Alzheimer dag

Arts-onderzoeker Pieter van der Veere met de Alzheimersokken (foto: Rick de Ruijgt)

Amsterdam – In aanloop naar Wereld Alzheimer Dag op donderdag 21 september is er in het Alzheimercentrum van het Amsterdam UMC doormiddel van de Alzheimer 10-daagse toegewerkt naar het creëren van nog meer bewustwording over deze ziekte.

Wereld Alzheimer Dag wordt jaarlijks georganiseerd om (extra) aandacht te vragen over de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie te vergroten. Dit jaar is het landelijke thema ‘Samen aan Tafel’, gekozen door de vele vrijwilligers van Alzheimer Nederland.

De afgelopen tien dagen zijn er verschillende activiteiten georganiseerd in het Alzheimercentrum Amsterdam. Bijeenkomsten over de actuele stand van zaken van de zorg en wetenschappelijk onderzoek op het gebied van dementie. Diverse bijeenkomsten, gastsprekers en onderzoekers hebben een bijdrage gedaan tijdens de 10-Daagse.

Tijdens het bezoek aan Alzheimercentrum Amsterdam is er gesproken met een van de vrijwilligers Jan, zorgconsulente Maaike en Arts-onderzoeker Pieter. Zij vertellen over wat het doet met mensen als zij te horen krijgen te lijden aan dementie, hoe het is om als vrijwilliger actief te zijn voor Alzheimer Nederland en wat het belang is van de Alzheimer 10-Daagse:

Lancering alzheimersokken #Elke.Stap.Telt.

Elke stap telt in de voortgang die onderzoekers maken in het oplossen van het dementie mysterie. Elke stap brengt de oplossing dichterbij. Daarom zijn er Alzheimer sokken geïntroduceerd waarvan de volledige opbrengst naar wetenschappelijk onderzoek van Alzheimercentrum Amsterdam gaat, zoals Pieter hieronder toelicht:

Steun jij het onderzoek naar Alzheimer? Dat kan door het kopen van de Alzheimer Socks .

Rick de Ruijgt

Rick de Ruijgt (2001) is student aan de Hogeschool van Utrecht. Hier studeert hij bedrijfskunde, nu in combinatie met de opleiding journalistiek. In zijn vrije tijd is Rick een fervent sporter (schaatsen, wielrennen).