Jongeren prioriteit in Nationale Sportweek

Streetwise Cup in Amersfoort

Van 15 tot 24 september wordt de Nationale Sportweek georganiseerd. In deze week draait het er om zoveel mogelijk mensen in ons land enthousiast te maken voor sport. Tijdens de 20e editie heeft de organisatie, de NOC*NSF gekozen om de jongere doelgroep centraal te zetten.

Uit de cijfers blijkt dat jongeren na de Coronacrisis minder zijn gaan sporten. 23% van de jongeren tussen de dertien en achttien jaar sport niet meer. Voor corona was dit 15%. Het percentage dat nog wel sport is ook teruggezakt van 75% naar 68%. Daarom ligt de hoogste prioriteit op de jongeren dit jaar in de Nationale Sportweek, aldus NOC*NSF

In meer dan 130 gemeenten en op ruim 1000 basisscholen start vrijdag 15 september de 20ste editie van de Nationale Sportweek. NOC*NSF (Nederlands Olympisch Comité en Nederlands Sport Federatie) wil met dit jaarlijkse evenement zoveel mogelijk inwoners van het land kennis laten maken met sport en de mensen enthousiast er voor laten maken. Dit jaar gaan er weer op honderden locaties de deuren open bij verenigingen, sportclubs, fitnessscholen en zwembaden.

In de reportage wordt er gesproken met de projectleider van de Nationale Sportweek, Ruben Beekmans. Hij bereidt deze week helemaal voor en staat in contact met de gemeentes. Daarnaast wordt er gesproken met één van de buurtsportcoaches in Amersfoort over hoe hij jongeren in beweging krijgt.

Daan Pastoor

Ik ben Daan Pastoor, 18 jaar, en lerend journalist. Verder sport ik graag en hoop later een sportjournalist te worden. Voor vragen of leuke artikelen ben ik te bereiken via: - Daan.Pastoor@student.hu.nl - 06-81729510