29ste Editie van het WK Snert en Stamppot koken in Groningen

Wk snert en stamppot

Donderdag 15 februari was de 29ste editie van het WK Snert en Stamppot koken. Het WK wordt jaarlijks georganiseerd door Stichting Oudhollandse gerechten. Verslaggever Lionne Schaap deed tijdens de uitzending live verslag vanaf het WK. Luister de fragmenten hieronder.

Snert koken staat in de inventaris immaterieel erfgoed Nederland. Dit is aangedragen door stichting Oudhollandse Gerechten. Deze stichting zet zich in voor het behoud van de oudhollandse gerechten. Doormiddel van het WK Snert en Stamppot koken proberen ze de bekendheid van de gerechten te promoten, vooral onder jongere generaties. Volgens Immaterieel erfgoed Nederland is wegens de historie van snert het overduidelijk dat deze toebehoort aan de inventaris.

Het oudste geschreven recept van snert komt uit het begin van de 16e eeuw. Het makkelijke aan het gerecht is dat het een eenpansgerecht is wat de hele dag of nacht door kan sudderen. Hierdoor was het destijds een handig gerecht, men kon makkelijk een eenvoudige voedzame maaltijd op tafel hebben staan aan het eind van een lange zware werkdag. Hedendaags is het gerecht een stuk minder populair als destijds. Alhoewel de belangstelling de afgelopen jaren weer stijgt. Dit komt door de opkomst van behoefte aan zelfgemaakte en makkelijke recepten.

Erwtensoep of snert

Belangrijk voorkenners is het verschil tussen erwtensoep en snert. Snert moet officieel minimaal een nacht hebben gestaan en is dus een stuk dikker dan ‘normale’ erwtensoep. Belangrijk is dus dat de soep goed gebonden is, de soeplepel moet rechtop kunnen staan in de pan.

Stamppot

Stamppot is net als snert een typisch Hollands wintergerecht. Alleen kent stamppot in tegenstelling tot snert vele verschillende versies. Denk aan boerenkoolstamppot, zuurkoolstamppot en niet te vergeten Hutspot. In de afgelopen jaren is, net als snert, ook de bekendheid van stamppot weer in opmars. Door de makkelijke recepten en relatief standaard ingrediënten is het voor de jongere generaties weer aantrekkelijk om het gerecht te maken.

Generaties

Zowel snert als stamppot zijn recepten die binnen families van generatie op generatie worden doorgegeven. Vaak heeft elke familie een net anders recept wat voor hen een vertrouwelijk en vaak nostalgisch gevoel geeft. Hierom vindt Stichting Oudhollandse gerechten het belangrijk om deze traditie in stand te houden.

Bron: Kennisbank Immaterieel erfgoed Nederland

Lionne Schaap

Dit is Lionne Schaap, een jonge gedreven student Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Ze is voornamelijk geïnteresseerd in misdaad en politiek. Ze maakt regionale producties voor de Nieuwsooievaar. Contact: lionne.schaap@student.hu.nl