Vraag naar elektrische auto’s verminderd

Paul de Waal, woordvoerder Bovag. Foto: Parwin Ziyadkhanli

De interesse in het aanschaffen van een elektrische auto is in Nederland verminderd en de verkoopcijfers bij autodealers zijn gedaald. De overheid streeft naar een volledig elektrisch rijverkeer in 2030 om de klimaatdoelen te behalen maar op dit tempo is het nog de vraag of de klimaatdoelen haalbaar zijn. Bovag en Vereniging Elektrisch rijden houden zich bezig met waar de daling in interesse naar elektrische auto’s vandaan komt en proberen klanten te informeren en aan te moedigen om toch voor een elektrische auto te gaan.

Elektrisch vervoer moet een gunstig effect hebben op het klimaat en milieu, onder andere op de luchtkwaliteit, de reductie van de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen. Vorig jaar, 2022, was het subsidiepotje van de overheid voor het aanschaffen van een elektrische auto al eind mei leeg. Dit jaar gaat dat een stuk langzamer. Er ontstaat onzekerheid bij mensen over het overstappen naar elektrisch rijden. Hierdoor worden ook de klimaatdoelen van de overheid steeds minder realistisch.

Daarnaast blijft het de vraag hoe groen elektrisch rijden nou echt is. Een elektrische auto heeft geen uitlaat waar schadelijke afvalstoffen uitkomen maar is niet volledig klimaatneutraal. Een concreet antwoord geven op de vraag is dus niet mogelijk. Er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). De totale uitstoot van zowel een elektrische auto als een benzine-of dieselauto wordt de ‘well to wheel-uitstoot’ (WTW) genoemd. Uit onderzoek van TNO, blijkt dat de WTW-uitstoot van een elektrische auto drie tot vier keer lager is dan van een benzine-of dieselauto.

Luister hieronder de audio-reportage met Paul de Waal, woordvoerder Bovag en Sjors ten Tije van Vereniging Elektrisch Rijden. De Waal en ten Tije verklaren dat Nederland in ieder geval voor 2030 geen volledig elektrisch rijverkeer kan verwachten. Beide partijen nemen het initiatief om mensen toch aan te moedigen voor het aanschaffen van een elektrische auto, of hierdoor de vraag naar elektrische auto’s bij autodealers gaat toenemen is nog onbekend.

Parwin Ziyadkhanli

Parwin Ziyadkhanli (2004), journalist.