Beruchte Aziatische tijgermug nu ook in Nederland

Doetinchem – Hoewel de Aziatische tijgermug nog niet echt gevestigd is in Nederland, zorgt hij nu al voor problemen. De oorspronkelijk uit Azië afkomstige mug veroorzaakt al problemen in Azië, aangezien hij in staat is ziektes zoals denguekoorts, chikungunya, het Zika-virus en gele koorts over te brengen. Bovendien is deze mug voornamelijk overdag actief. Afgelopen week kwam het nieuws naar buiten dat de mug al zeker 65 keer is opgedoken in Nederland tijdens afgelopen zomer, en nu is hij dus ook in een woonwijk in Doetinchem aangetroffen.

De gemeente heeft naar aanleiding van de vondst van de mug een brief gestuurd naar de inwoners in de postcode waar de mug is gevonden. In deze brief staat vermeld dat de mug dus is aangetroffen en dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit kan langskomen om te controleren of deze mensen de mug ook in hun huis hebben. Tevens wordt erin beschreven wat mensen kunnen doen om de verspreiding van de mug te voorkomen. De mug plant zich voort door eitjes te leggen in ondiepe plasjes water. De gemeente vraagt bewoners dan ook ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk stilstaand water in de tuin blijft.

Onze redacteur ging naar Doetinchem om met mensen te spreken die in deze woonwijk wonen, en hij zocht ook Bart Knols op, de expert in Nederland op het gebied van muggen en de ziektes die ze verspreiden.