Khoisan-bevolking eist compensatie van Nederland

Vorige week brachten Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima op uitnodiging van de Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa een staatsbezoek aan Zuid-Afrika. Het koningspaar ging langs in Pretoria, Johannesburg en Kaapstad. In Kaapstad werd er in het Slave Lodge museum stilgestaan bij het gedeelde slavernijverleden van Nederland en Zuid-Afrika. Na afloop van dit bezoek werd het koningspaar opgewacht door protestanten die vinden dat Nederland de slavernijperiode niet genoeg erkent en daarom compensatie eisen. Onder de protestanten waren vooral leden van de Khoisan-bevolking.

De Khoisan waren een van de eerste inwoners van Zuid-Afrika. Tijdens de slavernijperiode zijn ze door de Nederlandse kolonisten van hun land verdreven, waardoor ze meer naar het noorden trokken. De Khoisan die niet wisten te ontkomen aan de kolonisten werden gedwongen om voor hen te werken, vaak in de landbouw en veeteelt, waar ze veel en hard moesten werken. Ook kregen ze veel te maken met discriminatie en uitbuiting. De Nederlanders beschouwden de Khoisan als inferieur en paste regelmatig geweld toe op de oorspronkelijke bewoners van Zuid-Afrika.

Dat de Khoisan-bevolking vroeger zo slecht behandeld is, heeft ervoor gezorgd dat deze bevolkingsgroep nog steeds te maken heeft met sociale ongelijkheid. “De Khoisan worden nog steeds gemarginaliseerd in Zuid-Afrika. Ze krijgen ook vandaag de dag nog te maken met stereotypen en vooroordelen en voelen zich hierdoor geen volwaardig lid van de Zuid-Afrikaanse bevolking”, vertelt Karen Smith, onderzoeker van het Afrika Studiecentrum.

De compensatie die de Khoisan eisen is niet alleen om de economische ongelijkheid die de bevolkingsgroep ervaart op te lossen. “De compensatie moet een formele erkenning van Nederland zijn van dat wat er gebeurd is in de koloniale periode onaanvaardbaar was. De groep vindt het een morele plicht van Nederland om ze te compenseren met het aangedane leed”, aldus Smith.

Max Koffi, directeur van Africa In Motion, kwam langs in onze talkshow om over de band tussen Zuid-Afrika en Nederland te praten.

Caitlin de Lang

Mijn naam is Caitlin de Lang. Het allerleukste aan de journalistiek vind ik het vertellen van de verhalen van anderen. Iedereen heeft namelijk een eigen verhaal. Verder vind ik onderzoeksjournalistiek erg interessant, maar goede muziekjournalistiek weet mij ook te boeien.