Tentoonstelling kunst in het derde rijk: een overzicht van schilder -en beeldhouwkunst onder het naziregime

Tentoonstelling kunst in het derde rijk: een overzicht van schilder -en beeldhouwkunst onder het naziregime

Foto: Denise Ipema – kunsttijdschriften vroeger

Schilder- en beeldhouwkunst onder het naziregime in Duitsland wordt laten zien tijdens de tentoonstelling, Kunst in het derde rijk -verleiding en afleiding. Vanaf 12 november tot eind maart 2024 kunnen mensen in museum Arnhem een overzicht zien van schilder- en beeldhouwkunst onder het naziregime in Duitsland zien. Victor Schipper, inwoner van Arnhem, vindt het goed dat ook deze kunst nog een podium krijgt.

“Ik vind het goed dat er een dergelijke tentoonstelling is”, vertelt Schipper. “Ik zie principe alle soorten kunst als hetzelfde en ik vind ook dat het een podium moet krijgen.” Hij vindt dat kunst gewaardeerd moet worden op de inhoud, ondanks de negatieve vormen die eromheen bestaan. “Door de negatieve annotatie die je van tevoren hebt, ‘het is nazikunst’, heeft het wel invloed op hoe ik ernaar kijk”, legt Schipper uit.

Politiek

Met de tentoonstelling belicht het museum de rol van kunst in het derde rijk en hoe deze werd gebruikt voor politiek gewin. Kunst werd hier ingezet als effectief middel om het volk te verleiden tot de nazi-ideologie en vormde tegelijk een afleiding van de misdadige praktijken van het regime.

Tegenwoordig is het gevaar van propaganda door middel van kunst en beeld nog steeds actueel: een speerpunt in deze tentoonstelling is het verdiepen van de beeldtaal die de nationaalsocialisten nastreefden en laten zien in hoeverre zij de kunstwereld in hun greep kregen.

Nazikunst

Kunst tijdens het naziregime moest voldoen aan de idealen van de partij. Vanaf 1937 liet Adolf Hitler alle dadaïstische, impressionistische, expressionistische en surrealistische kunst en werken uit de nieuwe zakelijkheid in beslag nemen. Duizenden schilderijen werden in Berlijn verbrand. Kunst moest namelijk traditioneel, realistisch en gemakkelijk te begrijpen zijn. Er werd liever gezien dat stoere mannen, naakte vrouwen en landschappen afgebeeld werden. Ook  het gezinsleven en industriële vooruitgang was belangrijk om af te beelden.

Bekijk hieronder de videoreportage:

Over de auteur

Denise Ipema

Ik ben Denise Ipema, student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik lees, schrijf en teken graag in mijn vrije tijd. Voetballen doe ik ook graag.