De Fietsenbond en de politie uiten gezamenlijk hun bezorgdheid over de toenemende problematiek rond te hard rijdende fatbikes die niet voldoen aan wettelijke voorschriften. De elektrische fietsen met robuuste banden hebben de afgelopen jaren een populaire ontwikkeling doorgemaakt, met name onder jongeren die zonder helm of rijbewijs op hun tweewieler door het verkeer manoeuvreren. Hoewel concrete cijfers over het aantal fatbikes ontbreken, vertoont het aantal fietsongevallen onder jongeren een verontrustende stijging.
In gesprek met Esther van Garderen, de directeur van de Fietsenbond Nederland, constateert ze een ‘exponentiële’ toename van het aantal fatbikes op de Nederlandse wegen. Uit metingen van de Fietsenbond Amsterdam in november vorig jaar blijkt dat fatbikes gemiddeld een snelheid van 30 kilometer per uur halen, met uitschieters naar hogere snelheden. Vooral online aangeschafte fatbikes uit China overschrijden regelmatig de wettelijk toegestane maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. “Er moet echt iets aan gedaan worden. We moeten de wet aanpassen en politieke maatregelen nemen,” benadrukt van Garderen.
Om de overlast te verminderen, hebben vier fabrikanten van fatbikes een gezamenlijk plan gepresenteerd. Dit plan is bedoeld om de handen ineen te slaan en gezamenlijk maatregelen te nemen om de excessen rond te hard rijdende fatbikes tegen te gaan. Het blijft echter de vraag in hoeverre dit initiatief effectief zal zijn en of het voldoende is om de groeiende problematiek rond fatbikes onder controle te krijgen. De roep om aanpassing van wetgeving en politieke actie blijft onverminderd urgent in de strijd tegen de onveilige praktijken van deze populaire, maar potentieel gevaarlijke, tweewielers.
Beluister hier de audio reportage over het presentatieplan!