Hoe trekken traditionele musea jongeren aan?

Hoe trekken traditionele musea jongeren aan?

In het Van Gogh Museum hangen zes schilderijen in samenwerking met Pokémon. De samenwerking ontstond in aanloop naar het 50-jarig jubileum van het museum. Directeur van het museum, Emilie Gordenker, laat bij de aankondiging van de samenwerking weten dat het Van Gogh Museum een nieuw publiek wil bereiken. Traditionele musea proberen de afgelopen jaren door middel van samenwerkingen en innovatieve ideeën jongeren te werven.

De nieuwe generatie musea heeft een hoog Instagramgehalte, prikkelt de zintuigen en wordt gezien als laagdrempelig. Door het breken van het traditionele tentoonstellingsmodel trekken zij voornamelijk jongeren: “Mijn vriend is geen regelmatige museumbezoeker,” vertelt Viola, “hij vindt het wel leuk om met mij mee te gaan naar bijvoorbeeld Fabrique des Lumières of het Naturalis, omdat deze musea interactief zijn.”

Ook het Cobra Museum doet zijn best om een nieuw publiek te werven. Tanja van Lingen is marketing- en communicatiemedewerker en houdt zich bezig met deze kwestie. “Wij organiseren onder andere speurtochten en workshops. Daarnaast proberen we de onderwerpen die in Cobra-kunst voorkomen zo te vertalen dat het relevant wordt voor jongeren.” Ook via sociale media bereikt het museum de nieuwe generatie. “Op onze Instagrampagina geven we achtergrondinformatie over het leven van oude kunstenaars, vaak overlapt dit met hoe de jeugd van tegenwoordig denkt.”

“Ik merk zelf dat ik in traditionele musea veel sneller afgeleid ben omdat ik echt de tijd moet nemen om naar een kunstwerk te kijken; je moet een eigen manier van kijken vinden. Het is iets tussen jou en het kunstwerk, er is niet één juiste manier,” aldus Van Lingen.

De pogingen van musea om een nieuw publiek te trekken hebben succes, volgens de Museumvereniging weten jongeren het museum namelijk steeds vaker te vinden. Begin dit jaar waren er 72.000 bezoekers met een museumkaart in de categorie 19-25 jaar, een ruime verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in het jaar 2019, voor de coronapandemie.

Bekijk onderstaande video over dit onderwerp.

Over de auteur

Mila Lange

Ik ben Mila Lange. Ik studeer aan de school voor journalistiek in Utrecht.