Spotlight factcheck: Zijn wij jongeren de meest ongelukkige doelgroep?

Spotlight factcheck: Zijn wij jongeren de meest ongelukkige doelgroep?

Bron: Pexels

Volgens het bekende media platform en tijdschrift &C zouden jongeren gemiddeld het slechtst in hun vel zitten. De leeftijdcategorie 18 t/m 24 jaar zou naar aanleiding van een onderzoek gemiddeld het vaakst last hebben van depressieve klachten. In het artikel van &C werd de conclusie gemaakt dat adolescenten gemiddeld het slechts in hun vel zitten, maar is dit wel zo? En hoe wordt geluk gemeten? De redactie zocht dit uit. 

Om dit onderwerp wat vatbaarder te maken is het in eerste instantie goed om te bedenken dat geluk niet zomaar te meten valt. Al jaren zijn onderzoekers bezig om het begrip ‘geluksbeleving’ en de mate ervan te kunnen meten. Echter is dit zo simpel nog niet, geluk is namelijk geen constante emotie of ervaring. Patricia Vuijk is orthopedagoog en verdiept zich in de sociale en psychologische ontwikkeling van kinderen en adolescenten. Vuijk begrijpt dat er bij afwezigheid van geluk wordt gekeken naar somberheidsklachten, maar weet niet of het de enige optie is ‘Ik weet niet of het de beste manier is, maar wel een goede, je hebt namelijk bij lange somberheidsklachten een kans dat het parasympathische stress systeem  ‘Het vecht en vlucht systeem’ aan gaat. Als een depressie lang duurt, wordt dit systeem langdurig aangewakkerd en is het heel lastig om uit deze gedachten te komen. Het parasympathisch stress systeem zorgt ervoor dat bij goede momenten de gedachtes ‘deze goede situatie zal vast lang niet duren’ in het hoofd blijven.’

In het artikel van &C wordt verwezen naar het onderzoek van trimbos over depressies onder volwassenen. Uit dit onderzoek blijken vrouwen vaker last te hebben van depressie verschijnselen. Onder de doelgroep 18 tm 24 jaar heeft 15% van de vrouwen last (gehad) van een depressie en onder mannen ruim 8%.

Vuijk legt uit dat het moeilijk is om deze verschillende leeftijd categorieën met elkaar te vergelijken als het gaat om geluk belevenis. De jongeren leeftijdscategorie zou volgens haar geluk heel anders ervaren en omvatten vergeleken de oudere doelgroep ‘Het gaat om verschillende geluksdefinitie, adolescenten zien geluk in andere dingen en zijn voor geluk ook op zoek naar andere doelen. Ik denk dat jongeren zich gelukkig voelen omdat de wereld voor hun open ligt, ouderen zijn blij met wat ze hebben.’ ‘Ouderen zijn al snel blij met rust en regelmaat en hebben niet meer de sterke behoefden om nieuwe ervaringen op te doen, zij hebben dit simpelweg al een keer gedaan. Waarbij jongeren vooral sociale druk ervaren en hierin een balans proberen te vinden.’

Vuijk voegt toe: ‘Jongeren hebben minder ervaring met emotie regulatie. Alles is in deze leeftijd de eerste keer, sociale normen, woning stress. Hoe ouder je bent hoe meer je ervaring hebt met het handelen van emoties en moeilijke situaties.’

Conclusie: Jongeren hebben het in vergelijking met andere leeftijdscategorieën het redelijk zwaar: prestatiedruk is die zijn tol eist, geld stress door de toenemende inflatie, klimaatstress. Daarnaast zijn vele situaties en gevoelens nieuw en is het leven vaak nog redelijk onvoorspelbaar in deze levensfase. Dit kan in samenhang met andere symptomen lijden tot depressieven gedachtes of dit in directe zin betekent dat jongeren minder gelukkig zijn is moeilijk vast te stellen. Weet dat je bij het ervaren van deze gevoelens niet alleen bent en erover praten een heel eind helpt. Vuijk geeft daarbij de tips:

Investeer in je mentale gezondheid, investeer in regelmaat, dit zorgt voor minder stress en zorgt er daarmee voor dat het Paracinpatische stress systeem wordt beter en je daardoor minder snel negatieve gevoelens ervaart.

Over de auteur

Leonoor Hulspas

Leonoor Hulspas is tweeëntwintig jaar oud en woonachtig in Den Haag. Ze studeert sinds dit schooljaar journalistiek aan de hogeschool van Utrecht en schrijft nieuwsartikelen voor de nieuwssite De nieuwsooievaar. Ze hoopt later verhalen en columns te mogen schrijven voor één van de grote Nederlandse magazines.