Tussen augustus 2022 en maart 2023 deden vier verdachten zich voor als bankmedewerkers, wonnen het vertrouwen van slachtoffers en overtuigden hen een app te downloaden. Hiermee namen ze volledige controle over de toestellen en wisten zo een half miljoen euro te bemachtigen. De zaak, met zeventig slachtoffers, begint vandaag in de Utrechtse rechtbank. Een recent onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) toont echter aan dat slechts 13% van de online oplichtingsslachtoffers melding maakt bij de Fraudehelpdesk, laat staan bij de politie.
In de periode augustus 2022 tot en met maart 2023 deden de vier verdachte zich voor als bankmedewerker en slaagde erin om vertrouwen te winnen bij slachtoffers die ze telefonisch benaderde. Met dit gewonnen vertrouwen overtuigden de criminelen de slachtoffers een app te downloaden, waarmee de volledige controle over het toestel werd overgenomen.
Via deze fraude techniek wisten zij een half miljoen euro te bemachtigen. De zaak bevat zeventig slachtoffers die zich hebben gemeld en start vandaag in de Utrechtse rechtbank. Echter blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van het WODC dat enkel 13% van de mensen die online worden opgelicht zich meldt bij de Fraudehelpdesk. Laat staan dat ze aangifte doen bij de politie.
Hoe zit dit? Waarom melden mensen zich niet en wat maakt het dat vier verdachten een half jaar weg kunnen komen met zo’n oplichterij?
Hierover spreekt Lector Cybersecurity Raymond Slot live in onze radio-uitzending van veertien maart.