De dalende trend van vakbondslidmaatschap in Nederland

In de laatste jaren zien we een duidelijke afname in het aantal mensen dat lid is van vakbonden in Nederland, met een laagterecord dat we sinds 1963 niet meer gezien hebben. Dit is een teken dat vooral jongere mensen minder vaak lid worden van een vakbond. Ondanks deze dalende trend, merkt de grootste vakbond van Nederland, de FNV, dat er de laatste tijd weer meer mensen lid worden.

Wat de cijfers zeggen

Het CBS laat zien dat er eind maart 2023 ongeveer 1,4 miljoen mensen lid waren van vakbonden zoals FNV, CNV en De Unie. Dat is 63.000 minder dan twee jaar geleden. De grootste daling zien we bij de groep die bijna met pensioen gaat. Maar het aantal jonge leden, onder de 25 jaar en tussen de 25 en 45 jaar, blijft ongeveer hetzelfde.

Jongeren denken anders over vakbonden

Uit een enquête van het CBS en TNO blijkt dat meer dan de helft van de jonge werknemers die geen lid zijn van een vakbond, hier ook niet echt over nadenkt. Ze denken dat vakbonden niet veel voor hun werk doen of dat ze hun belangen niet goed vertegenwoordigen. Sommige jongeren vinden de kosten van een lidmaatschap ook te hoog.

FNV ziet een positieve verandering

Ondanks de dalende trend, zegt de voorzitter van de FNV, Tuur Elzinga, dat er sinds het einde van 2022 meer mensen lid worden van de vakbond. Dit komt doordat veel mensen tijdens de inkomenscrisis het belang inzien van samen sterk staan tegen werkgevers. De vakbond heeft geholpen om de lonen van veel mensen meer te laten stijgen dan de prijzen in de winkels. Vooral jongeren worden hierdoor aangemoedigd om lid te worden.

Leden zijn belangrijk voor kracht

Een econoom van de Rabobank, Leontine Treur, zegt dat vakbonden sterk moeten zijn aan de onderhandelingstafel, en daarvoor hebben ze veel leden nodig. De periode van hoge inflatie kan een goede kans zijn voor vakbonden om meer jongeren aan te trekken en om de vergrijzing van de leden tegen te gaan.

Waarom vakbonden ertoe doen

Vakbonden zijn er om voor werknemers op te komen. Ze praten over de voorwaarden waarop mensen werken en ze komen in actie als dat nodig is. Ze helpen ook bij het bespreken van pensioenen en zitten in ondernemingsraden. Vakbonden hebben veel geld om hun leden te helpen.

Wat er nu moet gebeuren

Met deze situatie zien we dat vakbonden voor een uitdaging staan. Aan de ene kant worden ze minder populair, maar aan de andere kant zien ze ook nieuwe kansen, vooral bij jongeren. Vakbonden moeten deze kans grijpen en ervoor zorgen dat ze belangrijk blijven voor mensen van alle leeftijden.

De FNV en andere vakbonden moeten manieren vinden om aantrekkelijker te worden voor iedereen en ervoor zorgen dat ze hun leden goed kunnen vertegenwoordigen. Dit is belangrijk als ze sterk willen blijven in een wereld waar werk steeds verandert.

Youssef El Khattabi

Youssef el Khattabi is een journalist die woont in Amersfoort. Youssef werkt het liefst aan buitenlandproducties, achtergrondverhalen en houdt zich tussendoor ook bezig met filmjournalistiek. Later zou hij graag de wereld rond willen reizen om verhalen te vertellen.