Invloed van AI op de media

Invloed van AI op de media

Bijeenkomst 'De stem van AI'

In de media is AI (artificial intelligence, oftewel kunstmatige intelligentie) steeds prominenter aanwezig bij het genereren van content, variërend van geautomatiseerde nieuwsartikelen tot het maken van creatieve inhoud zoals beeld-, video- en audiobewerking.

“De distributie van AI vindt plaats via diverse kanalen, zoals televisieprogramma’s, nieuwe media, tentoonstellingen, debatten en concerten. Dankzij die mix van doelgroepen en kanalen bestaat de mogelijkheid om heel Nederland te betrekken bij het doorlopende debat over AI en de gewenste rol van de toepassing van AI in onze samenleving”, meldt de website van de Nederlandse AI Coalitie.

Bij het evenement ‘De stem van AI’ in het Cross Media Café ging het specifiek over AI-stemmen, die voor van alles ingezet kunnen worden (denk aan podcasts, liedjes, teksten voorlezen, etc). “Waarom die wereld van de stem zo interessant aan het worden is, is niet alleen door teksten die AI voor kan lezen. We zijn tegelijkertijd ook bezig met een nieuwe interactievorm, waar nog helemaal niet van duidelijk is wat dat gaat worden”, begint presentatrice Monique van Dusseldorp.

We zitten middenin deze ontwikkeling van AI, nog lang niet alles is bekend. Wat is bijvoorbeeld de invloed van AI op de entertainmentindustrie? Neem het AI Songfestival bijvoorbeeld, of het werk van stemacteurs. Kom meer te weten in deze videoreportage:

Over de auteur

Carmen van de Brug

Mijn naam is Carmen van de Brug, ik ben 19 jaar en tweedejaarsstudent Journalistiek. Ik ben geboren en getogen in Hellevoetsluis, maar op kamers gegaan in Utrecht. Na het VWO was het tijd voor een nieuw avontuur. Ik ben vooral geïnteresseerd in de entertainmentindustrie, maar eigenlijk heb ik een brede interesse in het nieuws. Als klein kind schreef ik al kleine verhaaltjes en presenteerde graag voor de ouders op school. Ik ga hier dus nu mijn werk van maken!