Verschillende steden gaan de komende jaren straatintimidatie aanpakken

Uit onderzoek van het CBS is gebleken dat twee op de drie jonge vrouwen van 12 tot 25 jaar in 2020 en 2021 zijn lastiggevallen op straat. Nu gaan twintig steden hun krachten bundelen om de komende jaren straatintimidatie aan te pakken.

Seksuele intimidatie kan een enorme impact hebben op het leven van jonge meiden en vrouwen. Plan International is een organisatie die zich inzet voor kwetsbare meiden en vrouwen. Uit hun onderzoek uit 2023 komt deze negatieve impact duidelijk naar voren. 31% is aangerand, 26% werd achtervolgd en 46% van de meiden krijgt seksueel getinte opmerkingen te horen.

De locaties waar meiden met intimidatie te maken krijgen verschillen ook. 89% wordt lastiggevallen op straat, 37% heeft dit in het openbaar vervoer ervaren, 25% heeft het meegemaakt op schoolterreinen en 13% krijgt er op het werk mee te maken. ‘Het remt meiden in hun ontwikkeling’, zegt Roos Schregardus, persvoorlichter van Plan International.

Het heeft ingrijpende gevolgen. Op psychologisch vlak leidt straatintimidatie en geweld tot angst, trauma en veranderingen in het zelfbeeld van meiden en vrouwen. ‘Het weerhoudt ze ervan een hobby of sport te beoefenen omdat de weg ernaartoe onveilig is. In het ergste geval zorgt het ervoor dat meiden niet meer naar school gaan en vrouwen niet meer solliciteren voor een bepaalde baan’, legt Roos Schregardus uit.

Uit angst om lastiggevallen te worden doet 61% van de meiden alsof ze hun telefoon gebruiken, 30% klemt sleutels tussen hun knokkels en 31% kleedt zich anders. ‘Verder zijn er nog andere manieren waarop meiden zich beschermen. Dit doen zij door niet alleen te reizen, bepaalde locaties te ontwijken, niet buiten te sporten of het openbaar vervoer te vermijden’, vertelt Roos Schregardus. Het is belangrijk dat meiden en vrouwen zich weer veilig gaan voelen op straat en tijdens het uitgaan.

Beluister hieronder de reportage waar Blaze van Rhee vertelt over haar ervaring met straatintimidatie en Nemo van club Hippo vertelt over straatintimidatie bij hen in de club.

Mandy Heilig

Mijn naam is Mandy Heilig (20) en ik studeer Journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht. Hiervoor heb ik de opleiding medewerker marketing, journalistiek en communicatie afgerond. Later lijkt het mij leuk om onderzoeksjournalist te worden, omdat ik dan de waarheden boven tafel kan brengen en misstanden aan het licht kan brengen. Daarnaast lijkt het mij leuk om een boek te publiceren.