‘De Hel van het noorden’ is alweer toe aan haar 119e editie met een Nederlander als topfavoriet

Image of the famous cobblestone road from the forest of Arenberg (Pave d'Arenberg). Every year it is part of the route of Paris Roubaix one of the most famous one day road cycling race.

Zondag 7 april wordt de 119e editie van Parijs-Roubaix verreden. 250 kilometer van het Franse plaatsje Compiègne naar de velodrome in Roubaix. Kenmerkend aan de race zijn de bekende ‘kasseienstroken’, een unieke uitdaging voor de renners die zorg voor een spannende race. Na het winnen van de Ronde van Vlaanderen afgelopen zondag start de Nederlander Mathieu van der Poel als absolute topfavoriet.

Parijs-Roubaix werd voor het eerst gereden in 1896. Er is weinig bekend over die editie. Er is bekend wie er won, namelijk Josef Fischer. De Duitser kwam na een lange barre tocht door de ‘hel van het noorden’ als eerste over de streep. In de afgelopen jaren is er veel veranderd aan de race. Hij start nu niet meer in Parijs, maar in Compiègne, een uur rijden ten noorden van Parijs. Door de jaren heen zijn de Belgen het meest succesvol met maar liefst 57 overwinningen gevolgd door de Fransen, Italianen en daarna de Nederlanders.

Topfavoriet Mathieu van der Poel is de gedoodverfde winnaar. Nadat zijn meest gevreesde concurrent, de Belg Wout van Aert, zwaar ten val kwam in de Belgische wedstrijd Dwars door Vlaanderen anderhalve week geleden, denken velen dat de overwinning voor het oprapen ligt. Maar ongeluk zit in een klein hoekje in Parijs-Roubaix. Op de vele kasseienstroken kunnen renners makkelijk vallen of een lekke band krijgen. De onvoorspelbare aard van deze race is dan ook waarom Parijs-Roubaix door zoveel mensen geliefd wordt.

Mendel Vollaers

Mendel Vollaers is een eerstejaars student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij is opgegroeid in de Pijp in hartje Amsterdam. Mendel rondde het Gymnasium af op het Hyperion Lyceum in Amsterdam-Noord waarna hij kort de studie geschiedenis volgde aan de Universiteit van Amsterdam. Met interesses in sport, muziek en relevante maatschappelijke thema’s probeert hij zich te vestigen in de wereld van de journalistiek.