Ronde van Vlaanderen: de grootste wielerwedstrijd van België zorgt voor vijandige sfeer

Afbeelding: Pexels

De ‘Ronde van Vlaanderen’ is de belangrijkste eendaagse wielerwedstrijd in België, die jaarlijks begin april wordt gehouden. Ookal is deze wielerwedstrijd bedacht door een Vlaming en zijn het grootste deel van de toeschouwers Vlaams, wordt deze wedstrijd al een lange tijd niet meer gewonnen door een Vlaming. Veel fanatieke Vlaamse wielerfans zijn het hier niet mee eens.

Dit uit zich soms in vijandige acties naar bijvoorbeeld Nederlandse renners toe. De vijandigheid naar bijvoorbeeld Mathieu van der Poel, winnaar van de laatste editie van de Ronde van Vlaanderen, is dan ook één van de voorbeelden van hoe Vlaamse fans laten merken dat ze liever hadden gezien dat een Vlaming de grootste wielerwedstrijd won. Maar wat maakt nou dat liefhebbers van deze sport zo haatdragend zijn naar één van de deelnemers?

Volgens Thymen Vuik, fanatiek wielrenner, speelt drank hierin een grote rol: “bij een grote wedstrijd, zoals de ronde van Vlaanderen, hebben toeschouwers vaak wel wat biertjes op. Deze mensen verpesten het eigenlijk voor de rest want 90% van de toeschouwers juichen dan ook voor Nederlandse renners zoals van der Poel, maar er zitten gewoon aan paar dronkenlappen tussen die strijd willen zien.” Maar ook nationalistische trots en commercie zijn belangrijke onderdelen van de ronde van Vlaanderen.

Bekijk hier het hele fragment uit de talkshow van donderdag 4 april, waarin Thymen Vuik over onder andere dit onderwerp spreekt.

Roos Leusink

Hoi! Ik ben Roos, 19 jaar oud en ik studeer journalistiek in Utrecht. Ik heb het hier erg naar mijn zin en haal veel plezier uit het maken van verschillende producties!