World Cleanup Day blijft hard nodig

Een overvolle vuilnisbak

Zaterdag 16 september is het weer zover, World Cleanup Day gaat van start. Het jaarlijkse evenement waarbij miljoenen vrijwilligers zwerfafval van de straat halen, is in volle voorbereiding.

Het is een internationaal evenement waar 197 landen aan mee doen. In Nederland alleen al, vinden meer dan 200 opruimacties plaatst verspreid over het hele land, van Kijkduin tot Amsterdam. In Nederland wordt er geschat dat er ongeveer jaarlijks 50.000 ton aan zwerfafval op straat terecht komt. * Een groot deel van dat zwerfafval komt uiteindelijk terecht in de oceaan. Zo ontstaat de ‘plastic soep’. Die ‘plastic soep’ is ook een groot probleem voor de dieren die de oceaan hun habitat noemen, ze stikken in kleine stukjes plastic of ze worden onbedoeld gevangen in grote vissersnetten.

Maar ook op het land is veel afval te vinden. Waar de organisatie van World Cleanup Day dit jaar vooral veel aandacht aan wil besteden, zijn sigaretten. Via hun website doen ze de oproep om zoveel mogelijk weggegooide sigaretten op te ruimen. Volgens de organisatie van World Cleanup Day bestaat het gevonden afval voor het grootste deel uit weggegooide sigaretten. ** Hun doel is om jaarlijks 1 miljard sigaretten van de straat af te halen. Zo hopen ze een signaal af te geven aan de tabaksindustrie dat sigaret vervuiling niet meer geaccepteerd wordt.

Een ander initiatief van World Cleanup Day is het opschonen van ‘digital waste’. Digitaal afval kan bestaan uit onnodige e-mails, bestanden, apps, foto’s etc. Alle onnodige data die bewaard wordt, blijft energie slurpen. Door al die overbodige data te verwijderen, hoeft er minder energie verbruikt te worden. **

Het is dus duidelijk dat het opruimen van zwerfafval geen slecht idee is. In de onderstaande audioreportage wordt gesproken met één van de organisatoren van zo’n opruimactie evenals met een vrijwilliger die daaraan mee gaat doen.

Bronnen:

(recyclingnetwerk, 2023) *

(Global Projects, 2023) **

Pepper Jochem

Pepper Jochem is een enthousiaste journalist in opleiding die met veel passie en plezier verhalen maakt. Ze kan slecht tegen onrecht en wil de verhalen van mensen over de hele wereld laten horen.