Loonkloof tussen mannen en vrouwen gegroeid

Uit het Nationaal Salaris Onderzoek blijkt dat mannen 7,4% meer verdienen dan vrouwen. Twee jaar geleden was dit nog 5%. Dit komt doordat mannen gemiddeld meer zijn gaan verdienen dan vrouwen. Hierdoor lopen zij in hun werkende leven gemiddeld 300.000 euro mis.

De loonkloof is gestegen doordat 70% van de mensen in loondienst een salarisverhoging heeft gehad. Mannen zijn gemiddeld 16,4% meer gaan verdienen en vrouwen 9,1%. Volgens socioloog Babette Pouwels ligt het probleem niet aan de vrouwen, maar zijn de werkgevers aan zet. ‘Fix the system’, aldus Pouwels.

Uit het Nationaal Salaris Onderzoek is gebleken dat mannen met een lagere opleiding procentueel een hogere loonsverhoging kregen dan vrouwen met een hogere opleiding.

Volgens Pouwels ligt het niet aan de vraag of vrouwen wel onderhandelen. ‘Vrouwen onderhandelen wel degelijk’. Uit een Australisch onderzoek is gebleken dat als mannen hetzelfde vroegen, naar hen geluisterd werd.

De enige sector waar de salarissen van vrouwen stegen was in de media. Het verschil dat vrouwen meer verdienen dan hun mannelijke collega’s is hier 50 euro. Bij andere sectoren gingen mannen er meer op vooruit dan vrouwen.

Deeltijd

Volgens Pouwels verdienen vrouwen minder, doordat zij vaker werkzaam zijn in beroepen die in deeltijd voorkomen. Zoals het onderwijs of in de zorg. ‘Vrouwen werken over het algemeen vaker in deeltijd. Dat is iets wat zeker is, maar het is nu aan werkgevers om te zorgen dat die kloof in loonverschillen afneemt. Het probleem ligt niet bij de vrouwen, de werkgevers zijn nu aan zet.’

EU-wet

Dit jaar heeft de Raad van de Europese Unie aangegeven dat er meer transparantie moet zijn over de loonverschillen tussen mannen en vrouwen. Deze wet houdt in dat werknemers kunnen zien wat hun collega’s gemiddeld verdienen.

Als deze wet ook in Nederland zou komen, kunnen er sancties komen als een bedrijf een loonkloof van meer dan 5% heeft.

Beluister hieronder het interview met Socioloog Babette Pouwels over de loonkloof tussen mannen en vrouwen, tijdens de uitzending.

Lotte van den Booren

Ik ben Lotte van den Booren (22), en studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hiervoor heb ik mijn mbo-opleiding media&redactie afgerond, en werk ik bij lokale radio/tv omroep (omroep Heemskerk). Hier ben ik bij verschillende programma's sidekick. En een format voor een eigen programma staat nog in de stijgers. Verder ben ik hier ook bezig met een mini serie. Mijn ambities liggen bij het presenteren, maar alles binnen de schrijvende journalistiek trekt mij ook erg aan.