Factcheck: ‘’cold turkey’’ stoppen met neusspray is niet de enige manier die werkt

Neusspray met xylometazine

In het tijdschrift LINDA claimt KNO-arts Jolijn Brouwer, werkend bij het Haga Ziekenhuis in Den Haag, dat ‘’cold turkey’’ met neusspray stoppen de enige manier is die werkt. ‘‘Cold turkey’’ betekent dat iemand in een keer stopt.

Bewering: ‘‘’cold turkey’’ stoppen, dat is de enige manier die werkt.’

Oordeel: Gedeeltelijk waar

Neusspray met xylometazoline wordt vaak aangeraden bij een verkoudheid. Xylometazoline zorgt ervoor dat bloedvaten in het neusslijmvlies vernauwen en de luchttoevoer daardoor kan toenemen, zo staat op de site afkickkliniekwijzer.nl. Afkickkliniekwijzer is een onafhankelijk platform met informatie over verslavingen en verslavingsklinieken. De neusspray met het stofje helpt effectief met het verlichten van een neusverstopping, zo blijkt uit een onderzoek uit 2008.

Verslavend effect
Xylometazoline zorgt ook voor het verslavende effect van de neusspray. Uit cijfers van het NRC blijkt dat er tien- tot honderdduizenden Nederlanders met een neusspray-verslaving zijn. Volgens de KNO-vereniging, een vereniging die als doel heeft om de keel-, neus- en oorheelkunde en heelkunde van het hoofd-halsgebied te bevorderen, zorgt het voor een plezierig gevoel als er meer ruimte in de neus komt om langs te ademen, maar als het middel langer dan zeven dagen wordt gebruikt, dan treedt het ‘’rebound-effect’’ op. Dan werkt het middel wel, maar na een paar uur raakt de neus weer verstopt door het middel. Vervolgens is de spray steeds nodig om de verstopte neus te bestrijden, waardoor het neusslijmvlies beschadigd, volgens Service Apotheek.

Voorlichting
Annemieke Horikx, apotheker bij de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP), vindt dat de manier om aan neusspray met xylometazoline te komen beter moet. ‘Het is gewoon heel belangrijk dat het, bij een verkoudheid, maximaal één week wordt gebruikt, en dat gaat nog weleens mis. Wat ik in ieder geval het belangrijkste vindt, dan maakt het niet uit via welke manier het verkocht wordt, dat er met voorlichting bewustzijn wordt gecreëerd over waarom mensen het maximaal een week mogen gebruiken. Mensen moeten realiseren dat er risico’s zijn.’

Afkicken
Er zijn verschillende manieren om af te kicken van de neusspray. Zo kan je ‘’cold turkey’’ stoppen, je kan stoppen per neusgat of het gebruik van neusspray afbouwen. Horikx vertelt welke manier het meest gebruikelijk is en hoe het proces van het stoppen gaat. ‘Wat een hele gebruikelijke en handige manier is dat je eerst het ene neusgat afbouwt, en dan stopt bij het andere neusgat. De twee neusholtes werken wel onafhankelijk van elkaar. Op het moment dat je gaat stoppen, dan zal je merken dat je neus verstopt blijft, en dat is dan niet in één dag over, maar dat kan twee weken duren.’ Ook de ‘’cold turkey’’ methode is een gebruikelijke methode, zo staat op de site van afkickkliniekwijzer.nl.

Het Haga Ziekenhuis in Den Haag, de werkgever van KNO-arts Jolijn Brouwer, heeft in een schriftelijke reactie laten weten niet te reageren op de kwestie.

Conclusie
De claim van KNO-arts Jolijn Brouwer is als volgt: ‘Maar ik adviseer: ‘’cold turkey’’ stoppen is de enige manier die werkt.’ Deze manier wordt inderdaad aangeraden door KNO-artsen, en is daarmee ook zeer gebruikelijk. Echter is nergens bewezen dat enkel deze manier werkt, en dat wordt bevestigd door de bronnen en Annemieke Horikx. De claim is dus gedeeltelijk waar.

Mats Medema

Mats (18) woont al zijn hele leven in Amersfoort en studeert Journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht. Hij maakt graag artikelen over actuele kwesties en zijn passie is fotografie.