Overleden oma Jans brengt een vriendelijk bezoek aan de kleine Liam, kunnen kinderen écht met geesten praten?

Rik en Dave zijn beste vrienden; ze doen alles samen en weten alles van elkaar. Eigenlijk zijn ze nooit niet samen, maar toch maken de ouders van Rik zich zorgen om deze vriendschap. Rik is namelijk de enige die Dave kan zien; het is zijn fantasievriend. Het komt vaker voor dat kinderen een fantasievriendje hebben. Maar kunnen kinderen ook met geesten praten, of zijn dit ook fantasievriendjes?

In Amerika heeft psycholoog Dr. Jacqueline Woolley aan de Universiteit van Texas hier onderzoek naar gedaan. Volgens het onderzoek zijn fantasievriendjes vrij normaal, waarbij 57% van de vriendjes voorkomen als mensen en 41% als dier. Uit het onderzoek blijkt ook dat meer meisjes dan jongens fantasievriendjes hebben. Maar in sommige gevallen worden fantasievriendjes gezien als geesten. Een mooi voorbeeld staat op de Kekmama-website, een Nederlandse glossy en website voor moeders. In het artikel praten verschillende moeders over hun kinderen die volgens hen geesten kunnen zien. Zo zien sommige kinderen hun overleden oma’s, voorspellen ze de toekomst of worden de spoken ‘s avonds de deur gewezen omdat Max wil gaan slapen.

Oma Jans

Rinske (38), moeder van Liam (12), zegt het volgende: “Als peuter en kleuter praatte mijn zoon regelmatig met overleden mensen. Zo hoorde ik hem een keer zeggen: ‘Ben jij oma Jans? Jij bent toch dood? Ja goed, zal ik zeggen, gaat goed met jou.’ Even later vertelde hij me dat het goed ging met oma Jans, en dat ik dat tegen mijn partner Do moest zeggen. Oma Jans was een maand of vier daarvoor overleden. Ik wist niet eens dat hij dat nog wist, hij was net twee geworden. We hebben er niets mee gedaan, maar namen het wel serieus.

Geesten of fantasie vriendjes?

Psycholoog Woolly wijst erop dat kinderen met een levendige fantasie vaak fantasievriendjes hebben. In sommige gevallen kunnen kinderen deze vriendjes interpreteren als geesten, vooral als er thuis veel wordt gesproken over bovennatuurlijke zaken. Kinderen hebben volgens het onderzoek ook gemeld dat deze ‘fantasie geesten niet altijd vriendelijk zijn.

Volgens medium Marjorie van het Paranormal Research Europe team heeft Woolly geen gelijk en zouden kinderen daadwerkelijk geesten kunnen zien. Marjorie zegt: “Dit is altijd een discussiepunt tussen de wetenschap en mensen die in het paranormale geloven. Kinderen staan meer open voor paranormale interactie dan volwassenen, omdat ze minder beïnvloed zijn door de wetenschap. Hierdoor trekken entiteiten ook vaker naar kinderen en dieren dan naar volwassen mensen.” Marjorie gelooft dan ook dat Liam echt met zijn overleden oma heeft gepraat. “Zijn oma voelt dat de jonge Liam meer openstaat voor geesten zoals zij, en daarom trekt ze meer naar hem toe. Ze praat met Liam omdat ze aan het gezin wil laten weten dat het goed met haar gaat.” Volgens het medium is Liams oma nog op aarde omdat ze ontzettend gemist wordt door haar nabestaanden.

Conclusie

Er kan worden vastgesteld dat de kwestie van kinderen die met geesten communiceren een discussiepunt is tussen wetenschappelijke en paranormale perspectieven. Het blijft een mysterieus gebied waarin persoonlijke overtuigingen en ervaringen een grote rol spelen.

Sterre van de Giessen

Mijn naam is Sterre van de Giessen en ik studeer Journalistiek aan de hogeschool in Utrecht. Als je een leuk nieuwtje hebt gehoord kan je mij altijd bereiken! Telefoon: 0628650621 Mail: Sterre.vandegiessen@student.hu.nl