Discussie over de op een na grootste kerstboom ter wereld

Afbeelding: WikimediaImages via Pixabay

De zendmast van Lopik, gelegen in de buurtgemeente IJsselstein, transformeert elk jaar in een verbluffende en sprankelende kerstboom die niet alleen een lokaal symbool is, maar wereldwijd bewondering oogst. Als een van de meest opvallende kerstversieringen ter wereld is deze zendmast uitgegroeid tot een geliefd icoon tijdens de feestdagen.

Met een hoogte van 372 meter is de zendmast van Lopik een indrukwekkende structuur op zichzelf. Maar wanneer de feestdagen naderen, ondergaat deze mast een magische transformatie. Meer dan 120 lampen en een netwerk van bijna 2 kilometer aan verlichting worden zorgvuldig opgehangen, waardoor de mast verandert in een reusachtige kerstboom die ‘s nachts over de vlakte schijnt.

De oorsprong van deze traditie gaat terug tot de jaren 90, toen een groep enthousiaste inwoners van IJsselstein het idee bedacht om de zendmast om te toveren tot een kerstsymbool. Door samenwerking met lokale bedrijven en vrijwilligers werd dit ambitieuze project werkelijkheid. Sindsdien is de zendmast van Lopik een jaarlijkse traditie geworden die mensen van alle leeftijden en achtergronden aantrekt.

Niet alleen is de zendmast van Lopik een visueel spektakel, maar het symboliseert ook gemeenschapszin en saamhorigheid. Elk jaar komen vrijwilligers bijeen om de verlichting op te hangen en het proces van het transformeren van de mast tot een kerstboom is een viering op zichzelf.

De impact van deze ‘kerstboom’ reikt verder dan de lokale gemeenschap. Het trekt bezoekers uit alle hoeken van het land en zelfs van over de grenzen, waardoor het een belangrijke toeristische attractie wordt tijdens de feestdagen.

Echter is er al jarenlang discussie tussen de inwoners van Lopik en IJsselstein van wie de toren nou eigenlijk is. Lopikkers zeggen dat de toren Lopiks bezit is en mensen uit IJsselstein zeggen dat het van hun is. De landkaarten zeggen dat de toren van IJsselstein is, maar wat vinden de bewoners zelf eigenlijk?

Bekijk het hier in de reportage: