Wereldrecordpoging robottrein

Twee robot Leaphy's. Foto door: Louise Hooijmans

Het Spoorwegmuseum organiseert samen met stichting Leaphy een bijzondere wereldrecordpoging. 300 kinderen werken aan de langste robottrein. De robot moet gebouwd en geprogrammeerd worden door de kinderen zelf. En dat is niet bepaald makkelijk.

Het museum krioelt met rennende kinderen, als de robot maar op tijd klaar is voor de eerste poging. In de oefenzaal zitten honderden kinderen te sleutelen aan de robots, ze testen ze uit en kijken wat er misgaat. Het enthousiasme, maar ook de stress, spat ervan af. Opvallend is dat er veel meiden rondlopen. Uit rapport van het CBS blijkt dat er vier keer zoveel mannen als vrouwen zijn onder technici. Hier is dat niet terug te zien. Ook de bedenker en ontwerper van de Leaphy robot is aanwezig. ‘Ik ben hier ook om aan de meiden te laten zien dat een jong meisje op dit idee is gekomen, zo wil ik de meiden stimuleren dat dit niet alleen voor de jongens is’, Zegt Vroukje van der Vliet. ‘Robotica is vaak maar voor een paar leerlingen beschikbaar, dit evenement moet dat veranderen. Iedereen kan een Leaphy krijgen met een bouwplan.’, vertelt Vroukje verder.

De recordpoging gaat bijna van start en honderden kinderen staan gespannen aan de zijlijn. De medewerkers van stichting Leaphy zetten de robots aan en het treintje begint te rijden. Gaat het ze lukken?

Het wereldrecord is niet gehaald, maar deze dag stond voor veel meer dan dat. De toegang in de robotica wereld, het samenwerken en leren samen is wat het evenement wilde bereiken. De leerlingen vinden het niet erg, zij vinden 88 rijdende robots al supergaaf. ‘Het maak niet uit dat we het niet hebben gehaald, ik heb veel geleerd en het super erg naar mijn zin gehad.’