De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel: Hoe betrokken zijn de Nederlanders bij deze week?

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is een jaarlijks terugkerend evenement dat consumenten bewust maakt van de impact van hun voedingskeuzes op het milieu, dierenwelzijn en hun eigen gezondheid. Deze week, 4 tot en met 10 maart, heeft Stichting De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel verschillende manieren om ervoor te zorgen de Nederlandse bevolking mee doet aan deze week.

De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel is een gelegenheid voor de bevolking van Nederland om hun eetgewoonten te heroverwegen, nieuwe voedingsmiddelen te ontdekken en bij te dragen aan een meer duurzaam en gezond voedselsysteem. Het doel ervan is om mensen in Nederland te laten ervaren hoe het is om plantaardig te eten. De stichting wilt hiermee de groep flexitariërs laten ervaren en overtuigen om vegetarisch of zelfs veganistisch te eten. Ook de groep mensen die er voor open staat om minder vlees te eten is de doelgroep voor Stichting Week Zonder Vlees & Zuivel.

Deze week richt zich op de gezondheidsvoordelen van een plantaardig dieet. Volgens het online kennis platform aHealthylife kan het minderen van vlees consumptie en onverminderd plantaardig eten eten de kans op hartaandoeningen verminderen. de inname van rood vlees en zuivelproducten kan bijdragen aan een hoger risico op vormen van kanker.

Tijdens deze week worden verschillende activiteiten en initiatieven georganiseerd om bewustzijn te creëren. Restaurants presenteren speciale vegetarische en veganistische menu’s, supermarkten promoten vlees- en zuivelvrije producten, en online platforms delen recepten en tips om op een gezonde en milieuvriendelijke manier te eten. Dit is allemaal in samenwerking met de stichting. Daarnaast werken ze ook samen met verschillende ziekenhuizen, ze kunnen mensen informeren over deze week en het belang ervan.

Meer weten? Beluister hier de reportage waarin Astrid van Bentum, vertelt hoe zij deze week ervaart als eigenares van een slagerij. Campagne manager Floor Severens komt aan het woord over de cijfers en reageert op van Bentum.

Aya El Bahi

Aya el Bahi (19), geboren in het zuiden van Nederland. Ze is opgegroeid met het Limburgs dialect om haar heen. Momenteel studeert ze Journalistiek in Utrecht aan de HU. Ze is erg ambitieus en streeft naar het trots maken van haar ouders die jaren geleden vanuit Marokko naar Nederland zijn geëmigreerd. Met de journalistieke vrijheden wilt Aya het stereotype van Noord-Afrikanen doorbreken.