Amersfoort ontketent een discussie

Sinds 2023 zet de stad Amersfoort en diens inwoners zich in voor het actief herdenken van het Nederlandse Slavernij verleden. In 1863 werd de slavernij afgeschaft, maar de tot slaaf gemaakten werden nog tien jaar lang gedwongen, zonder loon, door te werken op de plantages. Daarom werd 2023 het herdenkingsjaar, waarin het 150 jaar geleden was dat de slavernij werd afgeschaft.

Dit speciale herdenkingsjaar stond in teken om het dialoog te openen en bewustzijn te creëren. De organisatie achter het herdenkingsjaar hoopt dat door te begrijpen wat er in het verleden is gebeurd, de impact van slavernij beter kan worden begrepen en dat de Amersfoorters samen kunnen werken aan een inclusievere en gelijkwaardigere samenleving in de stad.

Het herdenken is niet gestopt op 31 januari 2023. Ook in 2024 blijft de organisatie zich inzetten voor deze geschiedenis. Dit ze onder meer door het organiseren van een expostie in de Xaveriuskerk. Een expositie die een beeld schept over de relatie tussen de kerk en de slavernij, met een speciale focus op Suriname. Aansluitend bij deze expositie was er een lezing georganiseerd, over hetzelfde thema onder leiding van Professor George Harinck.

Harinck is projectleider van het onderzoek ‘Kerk & Slavernij’ bij de Protestantse Theologische Universiteit, in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit Curacao. Afgelopen zomer kwam de eerste tussenstand van het onderzoek naar buiten. “De kerk als instituut was een integraal onderdeel van de wereldwijde handelsketen van de West- en Oost-Indische en kleinere Compagnieën en bleef aanwezig nadat deze compagnieën waren opgeheven en nadat de slavernij was verboden.”, zo blijkt uit het onderzoek. Daarbij stelde het onderzoek ook: “De kerken en predikanten waren betrokken bij de slavernij door tot slaaf gemaakten te bezitten (‘kerkslaven’) en/of financiele belangen te hebben in de handel.”

Dit onderzoek werd dinsdag 12 maart verder toegelicht bij de lezing van Harinck. Maar wat een leerzame avond had moeten worden, veranderde gauw in een hevige discussie.

[MAM id=feNObZjU type=video]

Lieke Mobach

Hai! Mijn naam is Lieke Mobach, en ik schrijf stukken voor SvJ vanuit mijn studie Journalistiek. Mijn interesses liggen bij films, kunst & cultuur en human interest verhalen. Ik ben geboren en getogen Utrechter, maar het liefste spendeer ik al mijn tijd in Italië. Neem vooral contact met mij op als u iets wilt vragen of te melden heeft; lieke.mobach@student.hu.nl