Vijfde finale, eerste winst?

Jeugdcomplex N.E.C.

Aanstaande zondag, 21 april staat de KNVB Bekerfinale op het programma. N.E.C. speelt voor de vijfde keer in de clubgeschiedenis deze finale. N.E.C. won echter nog nooit de beker. Feyenoord wist al dertien keer de KNVB-beker te winnen.

Op 13 augustus begon het KNVB-bekertoernooi met 71 amateurclubs en 34 betaald voetbalclubs. In november speelde N.E.C. haar eerste wedstrijd tegen Roda Jc. De Nijmegenaren wonnen met 5-3. Daarna volgden GVVV (1-6), Go Ahead Eagles (2-1), ADO Den Haag (3-0) en in de halve finale werd Cambuur met 1-2 verslagen.

De geschiedenis van N.E.C. in het KNVB-bekertoernooi

N.E.C. speelde vier keer eerder in de geschiedenis de bekerfinale. In 1973 verloren ze hun eerste finale met 1-0 tegen NAC Breda. Tien jaar later, in 1983, was Ajax met 3-1 te sterk. In 1994 stond N.E.C. opnieuw in de finale, waar ze met 2-1 verloren van Feyenoord. Hun vierde finale was in 2000 tegen Roda Jc, waarbij ze met 2-0 werden verslagen. Tijdens de laatste finale was ook Jeffrey Leiwakabessy aanwezig. Leiwakabessy was toen negentien jaar oud en speelde de finale niet. “Een bekerfinale is pas later in het seizoen. Dan komen de spelers met blessures en schorsingen weer terug. Toen heb ik helaas niet mogen voetballen, maar ik zat wel bij de wedstrijdselectie, dus ik zat op de bank. Dat was jammer, maar ik was al blij dat ik de halve finale mocht spelen dat is natuurlijk ook wel speciaal als jonge jongen” verteld Jeffrey Leiwakabessy.

Ik reisde af naar Nijmegen om te praten met clubicoon Jeffrey Leiwakabessy. Hij is nu jeugdtrainer van N.E.C. en nog altijd groot fan van zijn club.

Luister hieronder de audio reportage.