De toenemende groei van een eeuwenoud spel

Foto: Marie Sjödin, Pixabay

Schaken is een eeuwenoud bordspel, het spel is zo oud dat we niet eens precies weten wanneer het spel is uitgevonden. De eerste vermeldingen van het spel dateren ongeveer uit het jaar 600 na Chr. Meer dan veertienhonderd jaar later wordt het spel echter nog steeds gespeeld, en is het door hedendaags technologie zelfs populairder dan ooit.

De eerste versie van schaken is in de zesde eeuw of eerder in Oost-Perzië (nu Noord-India) ontstaan onder de naam ‘chaturanga.’ Het woord ‘schaak’ komt van het Perzische ‘shāh’, wat ‘koning’ betekent. ‘Schaakmat’ is een afgeleide van ‘shāh māta’, wat aangeeft dat de koning in gevaar is of verslagen is.

In oktober 2020, tijdens de COVID-19 pandemie kwam Netflix met een nieuwe serie genaamd: ‘The Queens Gambit.’ The Queen’s Gambit is een fictief verhaal dat het leven volgt van wees en schaakwonder Beth Harmon tijdens haar zoektocht om ‘s werelds grootste schaker te worden, terwijl ze worstelt met emotionele problemen en een drugs- en alcoholverslaving. In de eerste 28 dagen na de release werd de serie door 62 miljoen huishoudens gekeken. Het online schaakplatform chess.com heeft als gevolg hiervan ondertussen al meer dan 100 miljoen leden. Toen de pandemie eindelijk voorbij was werden de Nederlandse schaakclubs overspoeld met nieuwe aanmeldingen.

De groei van schaken is fascinerend omdat het zowel traditie als innovatie omvat. Ondanks zijn eeuwenoude oorsprong heeft het spel zich aangepast aan moderne ontwikkelingen, zoals technologie en culturele trends. Of het nu gaat om informele potjes tussen vrienden, wereldwijde online toernooien of geavanceerde AI die het spel verbetert, schaken blijft veranderen en mensen inspireren op manieren die voorheen ondenkbaar waren.

Tekst: Sem Gelissen

Video: Sem Gelissen

Sem Gelissen

Mijn naam is Sem Gelissen. Ik ben geboren en getogen in het prachtige Limburg, maar momenteel woonachtig in Utrecht. Ik ben zeer breed geïnteresseerd, en daarom kunnen jullie een hoop verschillende onderwerpen van mij verwachten. Ik hoop dat mensen kennis opdoen door middel van mijn producties.