Hoe vaak moet het nog fout gaan voordat ontgroeningen in studentenverenigingen worden verboden?

Foto door: Hollandse Hoogte

Afgelopen week is het academische jaar geopend. Aankomende eerstejaars hebben met het nieuwe studentenleven al kennis kunnen maken tijdens de introductieweken die begin augustus hebben plaatsgevonden. Voor studentenverenigingen is de introductietijd een belangrijke periode omdat daaruit de broodnodige nieuwe leden moeten komen. Er zijn studentenverenigingen die bijzondere eisen stellen aan de nieuwkomers. Met enige regelmaat worden daarbij grenzen van betamelijkheid overschreden. Wie het drinken van visolie en het nuttigen van heel veel alcohol nog wil afdoen als onschuldig vermaak, dat kan niet worden volgehouden voor opdrachten die in een ziekenhuis eindigen.

Beluister hieronder het interview met Mitchell Wiegand Bruss, lijsttrekker van Studenten voor Leiden. Samen met Bruss wordt er gekeken naar de studentenontgroeningen in Leiden. In het tweede deel van het interview komt Lisa (fictieve naam) aan het woord. Zij heeft meegedaan met een ontgroening.

Cocó Stout

Cocó Stout is een 21 jarige student en komt uit Rotterdam. Zij zit in haar tweede jaar van de journalistiek opleiding in Utrecht. Ze is geïnteresseerd in kunst, cultuur en wereldproblemen. Zij wil pakkende en kritische verhalen schrijven om op die manier bewustwording te creëeren bij mensen. (Contact: Coco.stout@student.hu.nl)