Factcheck: Het is duidelijk dat de stikstofreductie door de snelheidsbeperking nagenoeg nihil is, maar toch is het hard nodig

Snelweg A28 ter hoogte van Utrecht

De politieke partij BoerBurgerBeweging, afgekort BBB, claimt in het concept partijprogramma dat de maximumsnelheid op de snelweg weer naar 130 kilometer per uur kan worden verhoogd. Het effect van de maatregel op de stikstofuitstoot om slechts 100 kilometer per uur te rijden zou ‘nagenoeg nihil’ zijn, en ‘waar het kan uit oogpunt van veiligheid en geluidshinder’ wordt de snelheid weer teruggebracht naar 130.

Bewering: Het is duidelijk dat de stikstofreductie door de snelheidsbeperking nagenoeg nihil is en daarom kan de maximumsnelheid omhoog naar 130 kilometer per uur, waar het kan vanuit het oogpunt van veiligheid en geluidshinder.

Oordeel: Deels onwaar.

De stikstofcrisis is een van de pijnpunten in Nederland en bestaat al sinds 29 mei 2019. Op deze dag heeft de Raad van State de Programmatische Aanpak vermindering Stikstofdepositie, afgekort PAS, afgekeurd. De definitieve vergunningen kunnen doorgaan, maar vergunningen die nog niet rond zijn worden tegengehouden. Het leidt tot 18.000 projecten die in de wacht terecht zijn gekomen.

In totaal zijn er twee rapporten uitgebracht door de commissie-Remkes. Het eerste rapport is uitgebracht om de bouw te kunnen hervatten, met simpele maatregelen die controleerbaar zijn. Zo is geadviseerd om de maximumsnelheid aan te passen, de hoeveelheid stikstof in het voer te verminderen en op vrijwillige basis varkenshouders op te kopen. Daarvan is alleen de aanpassing van de maximumsnelheid en de vrijwillige opkoop van varkenshouders doorgegaan. Het zijn kleine maatregelen en deze hebben niks te maken met het verbeteren van de natuur. Het terugbrengen van de maximumsnelheid is ingevoerd op 16 maart 2020.

Doordat de maximumsnelheid verlaagd is, is er ruimte vrijgekomen om de bouw gedeeltelijk door te laten gaan. ‘De maatregel om de snelheid te verlagen wordt ingeschat op ongeveer 0,2% minder neerslag op de natuur. De bouw draagt ongeveer 0,6% bij aan de neerslag van stikstof op de natuur. Dat is, kijkend naar de natuur, helemaal niets, maar het is wel een derde van de bouwactiviteiten,’ aldus hoogleraar milieusysteemanalyse Wim de Vries.

‘Mocht de maatregel verdwijnen, maakt het niet uit voor de natuur, want het is slechts 0,2%, maar het is precies een stap in de verkeerde richting. De bedoeling is dat de uitstoot met 50% omlaag gaat, wat een heel grote inzet van ons gaat vragen, en dan is het een heel verkeerd signaal om meer uit te gaan stoten,’ zo vertelt Wim de Vries.

Conclusie
In het concept partijprogramma van de BoerBurgerBeweging staat dat de maximumsnelheid verhoogd kan worden naar 130 kilometer per uur, omdat het verschil op de stikstofneerslag op natuur ‘nagenoeg nihil’ is. Het verschil is met ongeveer 0,2% heel klein, en daarom zou het niet veel uitmaken als de maximumsnelheid verhoogd wordt. Echter is het verhogen van de snelheid, zoals hoogleraar Wim de Vries zegt, een stap in de verkeerde richting. Toch is het ongeveer een derde van de bijdrage van de bouw en daar wordt juist naar ruimte gezocht. Vanuit dat perspectief is 0,2% wel veel, en daarom is het deels onwaar.

Mats Medema

Mats (18) woont al zijn hele leven in Amersfoort en studeert Journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht. Hij maakt graag artikelen over actuele kwesties en zijn passie is fotografie.