Akkoord over 10 procent loonsverhoging in het onderwijs

Leraren op basisscholen, middelbare scholen en in het speciaal onderwijs kunnen een loonsverhoging van 10 procent tegemoetzien. Vakbonden en werkgevers hebben dat na intensieve onderhandelingen met elkaar afgesproken.

Door het akkoord zijn eerder aangekondigde stakingen van de baan gehaald. De leraren waren van plan om 5 oktober het werk neer te leggen. De bonden hadden 12 procent geƫist om de hoge inflatie van het afgelopen jaar te compenseren. Ze krijgen dus iets minder, maar wel met terugwerkende kracht: de loonsverhoging gaat in per 1 juli van dit jaar.

Rob Voorwinden van de algemene onderwijsbond zegt dat dit te maken heeft met de onderhandelingen. ‘De vakbonden hebben moeten onderhandelen. De ene partij wilt niet te hoog eindigen en de andere partij niet te laag’, zegt Voorwinden.

Studio Vrijdag is langsgegaan bij de Theo Thijssenschool in Waddinxveen:

Guido Vogels

Guido Vogels (2005) is geboren en getogen in Zoetermeer. Hij is al twee en een halfjaar werkzaam als radio dj bij Zfm (de lokale omroep van Zoetermeer). Als beginnend journalist publiceert hij verhalen over opmerkelijke actuele gebeurtenissen en sport. Ook interviewt hij opkomende lokale artiesten.