Minder voetbalrellen in het buitenland: “De dialoog aangaan is belangrijk”

Bron eerste fragment: ESPN

Foto: Unsplash

Afgelopen zondag ging het helemaal mis tijdens de klassieker Ajax – Feyenoord. Het publiek van Ajax gooide net na de rust vuurwerkfakkels op het veld waardoor de wedstrijd werd gestaakt en later uitgespeeld moest worden. Het is uiteindelijk 0-4 geworden voor de Rotterdammers, maar het is al het zoveelste incident met voetbalsupporters. Ook in het buitenland zijn er problemen, maar in welke mate?

John von Haacke zit in de supportersvereniging van de Duitse voetbalclub Fortuna Düsseldorf en heeft de beelden van Ajax – Feyenoord gezien. Hij snapt dat wegens het vuurwerk de wedstrijd wordt stilgelegd; “Maar ik vind het staken voor een leeg bekertje bier op het veld onzin.” In Duitsland kennen ze dit probleem, maar het wordt daar enigszins genormaliseerd. “Pas als de situatie van de spelers als bedreigend wordt ervaren wordt er gestaakt. Er moeten dus heel wat bekertjes gegooid worden wil de scheidsrechter de boel stil leggen. Vuurwerk gooien mag niet, maar gebeurt het toch dan worden er inderdaad straffen uitgedeeld. De club moet dan een boete betalen, maar we maken het niet groter dan het is. In Nederland hebben hooligans nu vrij spel om een wedstrijd te beïnvloeden,” aldus Von Haacke.

Dirk Vos is lid van ‘Buffalo Eke’ een supportersgroep van de Belgische voetbalclub Kaa Gent. “De dialoog aangaan is heel belangrijk”, vindt Vos. “In België zijn er strenge regels, maar is de dialoog tussen supporter, de overheid en de politie altijd gebleven. Zo weet iedereen waar ze aan toe zijn. Ik denk dat het daar in Nederland mis is gegaan. Er wordt gedreigd met straffen, maar er wordt niet onderhandeld.”

Volgend weekend staat de Gelderse Derby, NEC – Vitesse, op het programma. Dit duel zal met een vergrootglas worden bekeken want in 2021 ging het gigantisch mis met spelers die bekogeld werden, een tribune die instortte en rellen buiten het stadion.