Ajax supporters in zak en as na zoveelste tegenslag

De Johan Cruijff Arena

Het rommelt al geruime tijd rondom Ajax. Na het staken van De Klassieker tussen de Amsterdammers en Feyenoord is er veel onrust ontstaan bij de Johan Cruijff Arena. Zo verzamelden boze fans zich bij de hoofdingang van het stadion, waardoor niemand meer naar buiten kon. Diverse personen probeerden het stadion vervolgens binnen te dringen. De KNVB heeft besloten dat de resterende 35 minuten woensdag gespeeld zullen moeten gaan worden. Al die onrust heeft natuurlijk ook invloed op de achterban.

Gestaakte wedstrijd

Ajax – Feyenoord werd zondagmiddag in de tweede helft gestaakt door scheidsrechter Serdar Gözübüyük, omdat er voor een tweede keer vuurwerk op het veld werd gegooid. Op dat moment stond Feyenoord op een 0-3 voorsprong. Besloten werd om de wedstrijd definitief te staken, waarna de tribunes leegstroomden.

De KNVB heeft besloten dat de wedstrijd woensdag om 14.00 uur wordt hervat. Dat gebeurt in een lege Johan Cruijff Arena. Naast Feyenoord komt ook scheidsrechter Serdar Gözübüyük opnieuw naar Amsterdam. De KNVB had ervoor kunnen kiezen een andere scheidsrechter aan te stellen, maar dat gebeurt niet. Men kiest ervoor het duel onder zoveel mogelijk gelijke omstandigheden te hervatten als ten tijde van het staken van de wedstrijd. Oorspronkelijk zou Ajax woensdagavond een inhaalwedstrijd tegen Volendam spelen om 21.00 uur. Die wedstrijd wordt uitgesteld naar een later moment.

Supporters

De situatie van de club heeft niet alleen gevolgen op maar ook zeker naast het veld. De meeste supporters zijn in een zeer slechte gemoedstoestand na de slechtste seizoenstart sinds het seizoen 1964/1965. Ajax behaalde tot dusverre 5 punten uit vijf wedstrijden, waardoor het nog maar net boven de degradatieplekken bivakkeert. StudioVrijdag sprak met Koop Maatjes. Koop(ook wel ome Co genoemd) is al meer dan zeventig jaar lid van de club en was jarenlang eigenaar van een eigen Ajax-Café.

Hier de link naar het interview met Koop:

Nick Gerards

Hoi! Ik ben Nick Gerards, 19 jaar en ik kom uit Ermelo(Gelderland). Ik ben nu bezig aan mijn tweede jaar op de opleiding journalistiek nadat ik eerder mijn Havo diploma heb gehaald op het Christelijk College Nassau-Veluwe in Harderwijk. Schrijft en verteld vooral over sport en politiek.